Vedtægter for Foreningen SEIN

Vedtægter opdateret senest: Ekstraordinær generalforsamling 13. november 2024.

Vedtægter for Foreningen SEIN

Vedtaget på ekstraordinær generalforsamling d.13/11 2024 

  1. NAVN OG HJEMSTED 

1.1 Foreningens navn er SEIN. 

1.2 Foreningens hjemsted er Slagtehusgade 10a, 1715 København V

 

  1. FORMÅL 

2.1 Formålet med SEIN er at skabe et digitalt magasin og fællesskab drevet af unge, der skal udkomme i hele Danmark. 

SEIN vil skabe et ærligt og rummeligt fællesskab, hvor unge kan få luft for sine tanker og skabe historier der stimulerer mod, kritisk sans og nysgerrighed hos andre unge gennem events, tekst, lyd, visuelt og film. 

  1. MEDLEMMER 

3.1 Som medlem kan optages enhver. Personer mellem 0 og 25 år er A medlemmer, og personer over 25 år er B medlemmer. Redaktionsmedlemmer og ansatte i Foreningen er automatisk og gratis medlemmer af Foreningen så 

længe tilknytningen består, fordi disse betaler medlemskab med deres frivillige arbejde. 3.2 Medlemmer betaler et månedligt kontingent, der fastsættes af bestyrelsen. P.t. er kontingentet 29 kr. månedligt for A 

medlemmer og 59 kr. månedligt for B medlemmer. Det til enhver tid gældende kontingent skal fremgå af Foreningens 

hjemmeside. 

3.3 Indmeldelse sker ved at tilmelde sig på seinmag.dk/medlemskaber og tilknytte kortoplysninger 

3.4 Udmeldelse sker på brugerens profil på på seinmag.dk eller ved skriftlig henvendelse til info@seinmag.dk 

3.5 Udmeldelse sker derudover automatisk ved manglende betaling af medlemsbidrag. 3.6 Udover et medlem af Foreningen, der er skadelig for virksomheden, kan dette udelukkes som medlem ved beslutning 

i Foreningens bestyrelse. Medlem, der ekskluderes har ret til at få prøvet sin sag

på førstkommende generalforsamling.

 

3.7 Som støttemedlem kan optages enhver, der ønsker at yde økonomisk bidrag til fordel for Foreningens virke. 

Støttemedlemskab giver ikke medlemsrettigheder. 

3.8 Som medlem har du ret til at bidrage med indlæg til SEINmag, deltage i årsmøder, generalforsamlinger og 

redaktionsmøder, få rabatter til diverse events og arrangementer.

 

  1. ORDINÆR GENERALFORSAMLING 

4.1 Generalforsamlingen er Foreningens øverste myndighed. 

4.2 Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i 2. kvartal. 

4.3 Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når bestyrelsesleder, bestyrelsen eller mindst en tredjedel af medlemmerne skriftligt fremsætter ønske herom. Ekstraordinær generalforsamling skal være indkaldt senest 1 måned efter, at krav herom er fremsat. 

4.4 Generalforsamlingen indkaldes af bestyrelsen ved brev eller e-mail til medlemmerne med mindst 2 ugers varsel. I indkaldelsen skal angives, hvilke emner, der skal behandles på generalforsamlingen. Såfremt forslag til 

vedtægtsændringer skal behandles på generalforsamlingen, skal forslagets væsentligste indhold angives i indkaldelsen. 

4.5 Emner der ønskes behandlet på generalforsamlingen skal meddeles skriftligt eller pr. e mail til bestyrelsen senest 7 dage efter indkaldelsens udsendelse. 

4.6 Dirigenten leder forhandlingerne på generalforsamlingen og afgør alle spørgsmål vedrørende sagernes 

behandlingsmåde, stemmeafgivningen og dennes resultat. 

4.7 Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal indeholde følgende: 1. Valg af dirigent. 2. Valg af referent. 

  1. Bestyrelsens beretning om Foreningens virksomhed i det forløbne år. 
  2. Godkendelse af årsrapport. 
  3. Indkomne forslag fra bestyrelse eller medlemmer. 
  4. Fastsættelse af kontingent. 
  5. Valg af bestyrelsesmedlemmer. 8. Valg af revisor. 
  6. Eventuelt. 

4.8 De på generalforsamlingen behandlede emner afgøres ved simpelt flertal, medmindre vedtægterne bestemmer 

andet. 4.9 Hvert personligt A medlem har én stemme, og hvert personligt B medlem har 1⁄2 stemme. 

4.10 Stemmeret kan kun udøves ved personlig tilstedeværelse, eller ved fuldmagt. Tilstedeværende kan dog alene bære en stemme. 




4.11 Personvalg sker ved skriftlig afstemning.

4.12 Over det på generalforsamlingen besluttede udarbejdes referat, der underskrives

af dirigenten. 

 

  1. BESTYRELSE 

5.1 Foreningens bestyrelse består af minimum 7 personer og maksimum 10 personer. Bestyrelsen konstituerer sig med bestyrelsesleder, menige medlemmer samt to repræsentanter fra ledelsen i SEIN.

5.2 Man kan som hovedregel søge om at stille op til alle roller i bestyrelsen undtagen de roller, som er forbeholdt redaktionen. 

5.3 På generalforsamlingen vil du som ansøger til bestyrelsen blive bedt om at fortælle, hvorfor du skal vælges til den pågældende rolle. 

5.4 De tilstedeværende har én stemme til hver bestyrelsespost. Personen med flest stemmer vil enkeltvis blive valgt ind i 

bestyrelsen. 

5.5 Bestyrelsesmedlemmer vælges for 1 år ad gangen. Forpersonen vælges for en toårig periode. Repræsentanter fra ledelsen er dynamiske. 

5.6 Ved valg til bestyrelsen skal det tilstræbes, at bestyrelsen til enhver tid er sammensat således, at den har 

komplementære kompetencer, der modsvarer foreningens behov og udvikling. 

5.7 For at opretholde en grundlæggende vidensdeling om organisationen fra tidligere og nuværende redaktionsmedlemmer, reserveres halvdelen (50%) af pladserne i bestyrelsen hertil, skønt der er nok, der stiller op. 

  1. BESTYRELSENS VIRKSOMHED 

6.1 Bestyrelsen agerer i overensstemmelse med generalforsamlingens ønsker og den til enhver tid værende forretningsorden. 

6.2 Bestyrelsen tilknytter chefredaktør og sekretariatsleder i SEIN. 

6.3 Bestyrelsesleder skal sørge for, at bestyrelsen holder møde, når dette er nødvendigt. Dog skal bestyrelsen mindst holde møde 8 gange årligt. Bestyrelsesleder skal indkalde bestyrelsen, når et medlem af bestyrelsen, ledelsen eller revisor fremsætter begæring herom. 

6.4 Bestyrelsen er kun beslutningsdygtig, når mere end halvdelen af bestyrelsens medlemmer deltager i mødet. Bestyrelsesmedlemmerne kan deltage telefonisk eller på anden elektronisk måde i et møde. 

6.5 Et eventuelt Advisory board deltager i bestyrelsens møder uden stemmeret. 

 

6.6 Bestyrelsen træffer beslutning ved simpelt stemmeflertal medmindre vedtægterne bestemmer andet. Forpersonens stemme er i tilfælde af stemmelighed afgørende. 

6.7 Over drøftelserne i bestyrelsen skal der udarbejdes et referat. Et bestyrelsesmedlem, der ikke er enig i bestyrelsens beslutninger, har ret til at få sin mening indført i referatet. Samme ret har repræsentanter fra ledelsen. 

6.8 Bestyrelsen skal ved en forretningsorden træffe nærmere bestemmelser om udførelsen af sit hverv. 

6.9 Et andet bestyrelsesmedlem træder i forpersonens fravær i enhver henseende i formandens sted. 

6.10 Et bestyrelsesmedlem må ikke deltage i behandlingen af spørgsmål om aftaler mellem foreningen og den pågældende selv, eller søgsmål mod den pågældende selv, eller om aftaler mellem foreningen og tredjeperson, hvis den 

pågældende deri har en væsentlig interesse, der kan være stridende mod foreningens. 

6.11 Bestyrelsen kan meddele fuldmagt. 

6.12 Bestyrelsen skal tage stilling til, om Foreningens midler til enhver tid er forsvarlige i forhold til Foreningens aktiviteter. Bestyrelsen kan i denne forbindelse træffe aftale om optagelse af lån i anerkendte penge- eller realkreditinstitutter. Bestyrelsen skal påse, at bogføringen og formueforvaltningen kontrolleres på en efter Foreningens forhold tilfredsstillende måde. 

 

  1. TEGNING OG HÆFTELSE 

7.1 Foreningen tegnes af bestyrelsens formand eller næstformand i forening med 1 andet bestyrelsesmedlem eller 

daglige leder eller af den samlede bestyrelse. 

7.2 For Foreningens forpligtelser hæfter alene Foreningens formue. Der påhviler ikke Foreningens medlemmer, bestyrelse eller ledelse nogen hæftelse for de for Foreningen påhvilende forpligtelser. 

 

  1. ÅRSRAPPORT 

8.1 Foreningens regnskabsår er kalenderåret. Foreningens første regnskabsår løber fra stiftelsen til 31. december 2018. 

8.2 Inden 5 måneder efter hvert regnskabsårs udløb udarbejder bestyrelsen og ledelsen i overensstemmelse med lovgivningens og vedtægternes regler herom en årsrapport bestående af en ledelsesberetning, et årsregnskab med resultatopgørelse, balance og noter. 

8.3 Bestemmelserne i årsregnskabsloven finder anvendelse med de fravigelser og tilpasninger, der er en følge af Foreningens status som forening. 


  1. REVISION 


9.1 Den i 8.2 nævnte årsrapport skal ikke revideres af en statsautoriseret revisor. 

9.2 Årsrapport forelægges til den ordinære generalforsamling til godkendelse, jf. 4.7, litra 4. 

 

  1. UDDELING OG OVERSKUDSANVENDELSE 

10.1 I overensstemmelse med formålsbestemmelsen træffer bestyrelsen beslutning om anvendelse af Foreningens midler. 

10.2 Bestyrelsen kan foretage rimelige henlæggelser til konsolidering af Foreningen. 

10.3 Bestyrelsen kan ikke tillægge bestyrelsesmedlemmer, direktører, revisorer og personer, der indtager en ledende 

stilling i Foreningen, andre ydelser end et vederlag, som ikke må overstige, hvad der anses for sædvanligt efter hvervets art og arbejdets omfang. Tilsvarende gælder for den, der er knyttet til en af de nævnte personer ved ægteskab eller fast samlivsforhold. 

10.4 Ydelse af lån og sikkerhedsstillelse for lån til den i 10.3 nævnte kreds er ikke tilladt. 

  1. ÆNDRING AF VEDTÆGTER OG OPLØSNING 

11.1 Forslag om ændringer af Foreningens vedtægter skal vedtages på generalforsamlingen med mindst 2/3 flertal af de tilstedeværende medlemmer. 

11.2 Forslag om Foreningens opløsning skal for at få gyldighed vedtages på generalforsamlingen med mindst 2/3 flertal af de tilstedeværende medlemmer. 

11.3 Opløsning sker efter selskabslovens regler om solvent likvidation, og et eventuelt overskud udloddes af likvidator til 

en forening m.v., som er hjemmehørende her i landet eller i et andet EU/EØS-land, som har et almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt formål svarende til det i pkt. 2.1 nævnte efter bestyrelsens indstilling. 

 

Appendix #1 

Bestyrelsesmedlemmer 

Hele bestyrelsen: Som medlem af SEINs bestyrelse skal man kunne omrokere omkring 15 timer månedligt, deltage i alle 

bestyrelsesmøder samt være aktiv på Slack. Bestyrelsesmedlemmer skal tage ansvar og initiativ til diverse ekstra opgaver, der måtte forekomme  samt 

give feedback på bestemte fokusområder af SEINs indhold. Bestyrelsen skal være demografisk og geografisk divers.

  1. Bestyrelseslederen sparrer med de menige bestyrelsesmedlemmer og træder til, hvor der er brug for det. Denne har også ansvaret for at facilitere bestyrelsesmøder, afvikle generalforsamling og rekruttering/ansættelse af redaktionens ledelse. 

(Menige medlemmer) 

Bestyrelslederen kan i enighed med resten af bestyrelsen give menige medlemmer  specifikke ansvarsområder. Det er op til den siddende bestyrelse, hvilke ansvarsområder og hvor mange.  

Ansvarsområder bestyrelsen typisk varetager: 

  1. Kasserer. Funktion: Rådgiver økonomisk og udarbejder budgettet i samarbejde med ledelsen.
  2. Funding. Funktion: Rådgiver ledelsen i at søge midler til projekter og hjælper med at udarbejde ansøgninger. 
  3. Medlemskab. Funktion: Fokus på SEIN’s medlemmer samt udviklingen af disse i samarbejde med ledelsen.  
  4. Andet. Ansvarsområder for bestyrelsen kan være medierådgivning, branding, netværksudvidelse, kommunikation, webudvikling m.fl.
  5. Redaktionen har minimum 2 menige pladser i bestyrelsen. Disse udfyldes af chefredaktøren og sekretariatslederen. Disse har ansvaret for at berette om SEINs frivillige, videregive information til bestyrelsen om ønsker til projekter eller samarbejder samt viderebringelse af information fra bestyrelsen til redaktionen om nødvendigt.
Psst!
Læs mere her