BIDRAG: Øst for hav, vest for sund
Årgang #10 fra den alternative filmskole Super8 har netop nu onlinepremiere på deres førsteårsfilm. I den forbindelse bringer vi et interview med instruktør Marie Gøtzsche og manuskriptforfatter Johan May Nitschke, som står bag kortfilmen Øst for hav, vest for sund. Se filmen, og få et unikt indblik i, hvordan det er at være elev på Super8 og drive en filmskole i fællesskab med sine medstuderende.
Kortfilmen Øst for hav, vest for sund kan ses indtil d. 5. april 2021 på EKKO Shortlist.
Vil I starte med at præsentere jer selv og jeres baggrund inden for film?
Marie Gøtzsche, instruktør på Øst for hav, vest for sund: ”Jeg går på instruktørlinjen på Super8. Jeg har altid syntes, at det lød spændende at lave film, men aldrig forestillet mig, at det var noget, som jeg kunne komme til at arbejde med, før jeg tog et års kursus i filmproduktion på et universitet i Melbourne. Her prøvede jeg kræfter med en masse forskellige roller på set, før jeg fandt ud af, at min passion lå i at være instruktør. Jeg kom hjem igen i 2019 for at starte på Super8.”
Johan May Nitschke, manuskriptforfatter på Øst for hav, vest for sund: ”Jeg går på manuskriptlinjen på Super8, fordi jeg drømmer om at skrive til film og TV. Jeg har altid interesseret mig for fotografi og klip, men efter gymnasiet var min plan at starte på medicinstudiet. Efter et ophold på Københavns Film- og Fotoskole droppede jeg dog den plan og tog efterfølgende på Grundtvigs Højskole. Her plejede jeg min interesse for litteratur og skrivning, men jeg følte mig ikke klar til at tage manusdrømmen alvorligt. Derfor blev den gyldne middelvej at læse Litteraturvidenskab på Københavns Universitet, men endelig i 2019 tog jeg mig sammen og søgte ind på Super8. Jeg sætter både pris på at være fødselshjælper for en instruktørs idé og at arbejde med min egen grundidé, som kun kan blive væsentlig i samarbejdet med en dygtig instruktør, som det er tilfældet med Øst for hav, vest for sund.”
”Vi var interesserede i at se en ung kvinde komme hjem med alle de smarte holdninger fra byen og samtidig vise, hvordan det egentlig er et karriereprojekt, som også er farvet af vrede i relationen mellem far og datter" - Johan
I går begge på den alternative filmuddannelse, Super8. Hvad er der specielt ved netop den uddannelse?
Johan: ”Super8 er halvt filmkollektiv, halv filmskole. Alt foregår frivilligt, og organisationsformen er i virkeligheden en forening. Vi er 16 elever på hver årgang fordelt på fire linjer. Hvert andet år bliver der optaget en ny årgang, så foreningen kan leveres videre til og udvikles af et nyt hold filmskabere. Mange af os studerer og arbejder ved siden af. En stor del af uddannelsen er at være med til at iværksætte initiativer og følge dem til dørs uden at få hjælp af ”voksne” eller en stor institution – som på f.eks. Den Danske Filmskole. Vi ansøger selv fonde for at betale for undervisning, vi holder foreningsmøder, og vi laver arbejde i de forskellige udvalg (undervisningsudvalg, PR-udvalg, festudvalg etc.).”
Marie: ”Det, man får ud af Super8, er det, man selv skaber. Man skal være motiveret på en anden måde end på mange andre uddannelser, fordi selve driften af skolen også er en del af dine arbejdsopgaver – ikke kun det kreative. Der er organisatoriske opgaver, der skal løses, for at det hele kan køre rundt, og dem kan man ikke pjække fra, som man kan fra et undervisningsmodul. Det kan være hårdt, men jeg synes også, at man gør sig nogle gode erfaringer og bliver belønnet på en helt særlig måde, når det så lykkes.”
"Der er noget meget kompliceret og spændende i den måde mange af os gerne vil tage afstand til vores forældre og deres holdninger, men samtidig har vi rigtig meget kærlighed og forståelse for de her mennesker. Måske kan filmen være en anledning til at udforske de sider af sig selv" - Marie
Øst for hav, vest for sund er jeres førsteårsfilm fra Super8. Hvordan opstod idéen til filmen?
Johan: ”Jeg har både et kærligt forhold til landbruget, som jeg synes er fascinerende og smukt, men det er også et faktum, at Danmark er det næstmest opdyrkede landbrugsland i verden, og det er gået ud over masser af natur gennem de sidste 200 år. Det er næsten blasfemisk at nævne Jeppe Aakjær, men på en meget ydmyg måde genkender jeg både hans kærlighed til Landbrugsdanmark og hans kritik af det. Jeg snakkede med Marie om at lave en film om en kvinde, der vender hjem fra byen og har det svært med sin far. Sådan startede vi, og sammen udviklede vi denne lille krimihistorie, som gerne måtte blive et snapshot af den generationskløft, der træder frem for tiden.”
Ved første øjekast handler filmen om klimahærværk, men som handlingen skrider frem, viser det sig, at filmen især handler om Sigrids forhold til sin far. Hvilke overvejelser har I gjort jer omkring deres far-datter-forhold og fremstillingen af det i filmen?
Marie: ”Johan og jeg har haft mange lange snakke under tilblivelsen af manuskriptet – både om vores forhold til vores egne forældre og det med, at man nok ligner dem mere, end man lige vil være ved. Vi har været meget optagede af, at man i fremstillingen af deres forhold forstår, at det er en svær situation for dem begge to. At de begge to savner den anden, og at det sværeste måske i virkeligheden er at få sagt de ting, man gerne vil sige, så man kan blive tætte igen.”
"Super8 er halvt filmkollektiv, halv filmskole. (...) En stor del af uddannelsen er at være med til at iværksætte initiativer og følge dem til dørs uden at få hjælp af ”voksne” eller en stor institution - som på f.eks. Den Danske Filmskole" - Johan
Hvilke overvejelser ligger bag den splittelse mellem land og by, som I gerne vil vise?
Marie: ”De to hovedkarakterer kan siges at være personificeringer af land og by-splittelsen, millenial-generationen mod boomerne. Jeg synes, at det er spændende, at Sigrid så kraftigt prøver at tage afstand fra et miljø, der har formet hende, samtidig med at hun føler en form for tilhørsforhold til det. Vi har prøvet så vidt som muligt ikke at gøre filmen til hverken en vred opsang til landbruget eller en karikatur af den woke-storby millenial. Sigrid og Niels’ forsoning skal have lov til at være det bærende element.”
Johan: ”Vi var interesserede i at se en ung kvinde komme hjem med alle de smarte holdninger fra byen og samtidig vise, hvordan det egentlig er et karriereprojekt, som også er farvet af vrede i relationen mellem far og datter.”
Hvilken scene er jeres yndlingsscene og hvorfor?
Johan: ”Jeg kan godt lide aftensmadscenen, hvor Sigrid manipulerer sin far til at give ham et interview. Hun bruger al sin ”valuta” som savnet datter til at få sit interview i hus. Det er ekstremt usympatisk gjort, og det er fedt at se hende gå så langt, selvom det gør ondt at overvære. Aftensmadscenen var ét af de første billeder, jeg havde i mit hoved: at se en datter sige nej tak til sin fars koteletter i fad. Det er kun en detalje i filmen, men det er en del af filmens kerne: både fordi hun ikke spiser kød og dermed demonstrerer sin afstandtagen til sit ophav, men også fordi hun bruger det til at manipulere sin far.”
Marie: ”Deres opgør til sidst synes jeg er meget smukt. Det var den allersidste scene, som vi skød, og der var en helt særlig stemning på set, da den blev filmet. Niels’ ”undskyld” er et virkelig vigtigt øjeblik for mig. Det er supersimpelt, men det var dét, der var brug for, så de to kunne begynde deres rejse mod at forsones.”
"Selvom de fleste starter med at ville være instruktør, var det for mig en befrielse at finde ud af, hvad jeg egentlig mest selv havde lyst til" - Johan
Hvad håber I, at seeren kan tage med videre fra Øst for hav, vest for sund?
Marie: ”Sigrid er i konflikt med sig selv og sine følelser om sin far, og det tror jeg mange unge kan genkende. Der er noget meget kompliceret og spændende i den måde mange af os gerne vil tage afstand til vores forældre og deres holdninger, men samtidig har vi rigtig meget kærlighed og forståelse for de her mennesker. Måske kan filmen være en anledning til at udforske de sider af sig selv.”
Johan: ”Marie og jeg repræsenterer en generation, som både kan beskyldes for at være forkælede og vrede. Jeg synes begge ting kan være rigtige, og jeg håber, at Sigrids karakter indeholder noget af den tvetydighed. Måske håber jeg også bare på, at publikum får et spændende indblik i en form for landbrugsmiljø, som man sjældent ser på film.”
Hvorfor skal man se Super8’s førsteårsfilm på EKKO?
Marie: ”Jeg er jo nok lidt biased, men jeg er virkelig stolt af de fire film, vi har fået skabt. Man skal se dem, fordi det er fire interessante og spændende syn på verden. Det er også meget forskellige film, som alle sammen har rigtig meget at sige. Hvis man interesserer sig for film, så vil man synes, det er spændende og relevant at se, hvad talentlaget i dansk film har gang i.”
Johan: ”Man skal sørge for at se filmene, fordi det er fire film, der alle viser, at vi som unge mennesker interesserer os for verden. Hver og én har sit eget udtryk, toneart og tema, så der er virkelig noget for enhver smag.”
"Det, man får ud af Super8, er det, man selv skaber. Man skal være motiveret på en anden måde end på mange andre uddannelser, fordi selve driften af skolen også er en del af dine arbejdsopgaver - ikke kun det kreative. Der er organisatoriske opgaver, der skal løses, (...) og dem kan man ikke pjække fra" - Marie
Har I et godt råd til andre unge, som drømmer om at lave film?
Johan: ”Bare kom i gang! Det handler om at prøve forskellige funktioner af, så man kan mærke, hvilken hylde man befinder sig bedst på. Selvom de fleste starter med at ville være instruktører, var det for mig en befrielse at finde ud af, hvad jeg egentlig mest selv havde lyst til. Der findes gode skoler overalt i landet til at prøve kræfter med mediet – f.eks. Filmskolen Potemkin i Aarhus og Københavns Film- og Fotoskole i hovedstaden.”
Marie: ”Som Johan siger, er der nogle rigtig skønne skoler, som giver en god indgang til at lave film. Og så handler det om at skabe sig et netværk og snakke med andre unge, som også drømmer om at lave film. Det er vigtigt at prøve en masse ting af, lave nogle små produktioner og øve sig rigtig meget.”
Øst for hav, vest for sund og de resterende tre førsteårsfilm fra årgang #10 på Super 8 er tilgængelige frem til d. 5. april 2021 på EKKO Shortlist.
Interview af Sara-Sofie, filmredaktør i Aarhus
Hvad tænker du?