Bidrag: Vi kan ikke vente længere – vi har brug for en bedre psykiatri nu

18. september 2024

I dette debatindlæg dykker Laurits ned i, hvordan mental sundhed kan blive en integreret del af skoleskemaet allerede fra indskolingen, og hvilken effekt, det kunne have på at forebygge mistrivsel hos børn og unge.

Forestil dig et barn i indskolingen, der har svært ved at finde ro. Hans hjerte suser afsted, måske flyver tankerne, og han kan ikke koncentrere sig i timerne.

Måske er det angst, måske er det stress, måske er det bare en dårlig dag – eller måske er det noget, vi som samfund ikke er i stand til at håndtere ordentligt, fordi vi endnu ikke har prioriteret mental sundhed i vores skolesystem.

Men hvorfor venter vi? Hvorfor skal børn og unge gå gennem skoletiden uden at få hjælp til de mentale udfordringer, der påvirker deres trivsel og læring?

Psykiatrien i Danmark halter. Det er tydeligt. Lange ventelister, mangel på ressourcer og personalemangel er blot nogle af de udfordringer, som både børn, unge og voksne med psykiske lidelser står overfor.

Men hvad hvis vi begyndte tidligere? Hvad hvis vi kunne forebygge en del af de problemer, der senere måske vil kræve indlæggelse og behandling i et overbebyrdet system?

Klik her og Støt SEIN

At styrke psykiatrien er ikke blot en yderst nødvendig opgave, det er en investering i vores fremtid.

Vi har brug for at tænke på mental sundhed, på samme måde som vi tænker på fysisk sundhed. Ligesom vi vaccinerer vores børn for at forhindre eventuelle sygdomme, bør vi derfor også udstyre vores børn med med mentale redskaber til for eksempel at håndtere stress, angst og de mange andre udfordringer, de måske senere vil møde i livet.

I forvejen lærer vi matematik og stavning, men hvad med, at vi lærte børnene at genkende og sætte ord på deres følelser? Hvad med at undervise i konfliktløsning og selvregulering?

Men hvorfor starter vi ikke allerede i indskolingen? Børn er i deres mest sårbare og formbare år, når de begynder i skole.

Det er her, de bygger de grundlæggende færdigheder og vaner, der vil forme deres fremtidige liv. Hvis vi ignorerer mental sundhed på dette tidspunkt, overser vi en chance for at hjælpe børnene med at udvikle robuste psykologiske mekanismer.

I forvejen lærer vi matematik og stavning, men hvad med, at vi lærte børnene at genkende og sætte ord på deres følelser? Hvad med at undervise i konfliktløsning og selvregulering?

Hvis vi begyndte at introducere mental sundhed som en del af pensum i indskolingen, kan vi give børn en tidlig forståelse af deres egne mentale tilstande og hjælpe dem med at bygge sunde vaner for livet.

Hvis vi fanger tegnene på stress, angst eller depression tidligt, tror jeg på, at vi kan forhindre mange unge i at udvikle svære psykiske lidelser senere i livet.

Det ved jeg alt for godt selv. Jeg har selv kæmpet med den psykiske angstlidelse OCD siden jeg gik i indskoling, og der er alt for ofte en forestilling om, at børn ikke har “rigtige” problemer, men det er forkert. Tværtimod.

Undersøgelser viser, at flere og flere børn oplever angst og depression i en tidligere alder end nogensinde før, og de tal ser ud til kun at gå en vej: op ad.

Som samfund synes jeg, at vi har en forpligtelse til at tage det alvorligt.

For mig handler bedre psykiatri om mere end behandling – det handler om forebyggelse og at give alle lige mulighed for at få et sundt mentalt fundament.

Når et barn oplever problemer, kan det påvirke hele deres livsforløb – fra skolegang til sociale relationer og måske endda også deres fremtidige arbejdsliv.

Det kræver en stærkere psykiatri og et større fokus på mental sundhed i vores samfund, hvis vi skal ændre dette. En psykiatri, der har ressourcer til at tage imod de børn og unge, der har brug for hjælp, uden at de skal vente i måneder eller år på behandling.

En psykiatri, der har kapaciteten til at yde både forebyggende og akutte indsatser.

Men det kræver også, at vi som samfund ændrer vores syn på mental sundhed. Vi skal begynde med børnene, fordi det er der, vi har den største chance for at gøre en forskel.

En god begyndelse ville være at integrere mental sundhed i skolernes dagligdag – at skabe rum for samtaler om følelser og velvære og give lærerne redskaberne til at støtte eleverne i deres mentale udvikling og ikke blive ved med at presse vores lærere indtil de knækker.

For mig handler bedre psykiatri om mere end behandling – det handler om forebyggelse og at give alle lige mulighed for at få et sundt mentalt fundament.

Ligesom vi sørger for, at børn får sund mad og motion, bør vi også sikre, at de får mental pleje og støtte fra en tidlig alder. Det er ikke blot godt for individet, men for samfundet som helhed. Når børn trives mentalt, trives de også i skolen, i deres sociale relationer og senere på arbejdsmarkedet.

Hvis vi ønsker et samfund, hvor psykiske lidelser ikke bliver overset eller stigmatiseret, men håndteret som en naturlig del af menneskelivet, må vi starte med børnene. Det er tid til at tage mental sundhed lige så alvorligt som fysisk sundhed.

Vi kan ikke vente længere.


Hvis du har noget på hjerte, lægger SEIN gerne platform til. Ligger du også inde med en film, fotoserie, tekst, podcast, artikel, debatindlæg eller andet, du bare må dele?

Så send et bidrag til os her

Tekst: Laurits Balker Jørgensen

Redaktør: Kamille Agerley

Hvad tænker du?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Psst!
Læs mere her