Chefredaktør: SEIN vil være et generationsportræt af den danske ungdom

20. november 2024

Camilla har sammen med resten af ledelsen arbejdet bag kulissen hele efteråret for at genetablere SEIN som fællesskab og organisation.

I dag kulminerer arbejdet ved offentliggørelsen af SEINs kernefortælling.

I dette indlæg uddyber Camilla tankerne bag den nye kernefortælling samt sine ambitioner for Danmarks eneste ungdomsmagasin.

Da jeg i juni sad på mit højskoleværelse og takkede ja til at være ny chefredaktør på SEIN over en Zoom-forbindelse, havde jeg store forhåbninger og ambitioner på vegne af det fællesskab, jeg selv har været en del af før. De ambitioner er nu ved at forankre sig i vores organisation.

Sammen med mine venner og seje kollegaer Caroline, Thamer, Tilde, Viola, Kamille og Amanda arbejder jeg på at genetablere SEIN som samlingspunkt for unge i Danmark. Et samlingspunkt, der favner både fællesskabet samt den individuelles kreative frihed og ambitioner.

Efter et turbulent forår, hvor SEIN var ved at gå konkurs, men gudskelov undgik det takket være en succesfuld civilindsamling finansieret af vores seje læsere, har vi forsøgt at komme tilbage til vores kerne.

For SEIN er mange ting. Vi er en forening, en ungdomsorganisation, et medie og et fællesskab. Foreningen er fundamentet for alt andet. Der har været mange igennem vores lille butik i de syv år, vi har eksisteret. På trods af udskiftning og udvikling har det ikke forandret, at SEIN skabes af dem, der er SEIN.

Vi sendte et spørgeskema ud til vores producenter, medlemmer og læsere, der skulle besvare spørgsmål som: Hvem er vi som fællesskab og medie? Hvad vil vi? Hvordan vil vi gøre det?

Det nåede heldigvis ud til mange af jer, som greb os. Mange snakke, redaktionsmøder og workshops rigere er vi heldigvis blevet klogere. Så kloge, at vi har samlet vores kernefortælling her. Til dig, der er nysgerrig og gerne vil være med, dig, der vil læse med, eller dig, der bare vil blive klogere på os.

 Vi bad vores læsere beskrive SEIN til en fremmed. Her er et af svarene:

"SEIN bidrager til at give os unge en følelse af, at der ikke er så lang vej mellem os og den store offentlighed. Man skal ikke have en uddannelse, et diplom eller noget andet officielt og vigtigt for at blive hørt og taget alvorligt."

Vi har også fået et bedre blik for, hvad vi kan forbedre:

"Sørge for at bruge det organiserende element og samarbejde helt lokalt, blandt andet med skoleblade. Det skaber medejerskab og fylder et hul, vi endnu ikke har udfyldt."

Mine ambitioner på vegne af SEIN 

Det er altid godt med input til, hvad vi kan gøre bedre og mere af. Jeg har her listet (nogle) af mine mange ambitioner på vegne af SEIN som fællesskab og medie:

Fundament

Skabe en organisation, jeg kan stå ved, når vi en dag overlader den til andre. Det lyder måske mærkeligt at beskrive, hvordan jeg vil overlevere arbejdet, når jeg selv skal videre (det regner jeg i øvrigt ikke med foreløbig).

Ikke desto mindre siger det meget om en organisation, at den er bæredygtig – uafhængigt af, hvem der har tøjlerne. For selvom op- og nedture er et vilkår for en dynamisk størrelse som en ungdomsorganisation, har vi overlevet for meget. Nu skal vi til at leve.

Forankring

For at udvide redaktion, udvikle vores indhold og udfordre konventionerne i mediebilledet, skal vores kultur forankres. Vi skal væk fra Zoom-møder. Vi skal ud i landet og fortælle, lære fra os og skabe fortællinger. Vi skal ud over stepperne i den offentlige debat. Blande os, når det giver mening. Ikke mindst skal vi altid forbedre os kreativt og journalistisk.

Vores indhold skal være relevant for flere, men ikke miste dets unikke, personlige afsæt. Det ser jeg ikke som en modsætning. Tværtimod er skribenternes personlige og kreative frihed grunden til, at mange læser med. Fordi man kan spejle sig i indholdet på en anden måde end i de traditionelle “voksne” medier. 

Fællesskab

Vi vil tilbage til vores oprindelige formål: Et fællesskab, hvor unge kan mødes, fortælle historier og inspirere andre. Vi har brug for vores eget sted, hvor vi kan være, udfolde os og inspirere mange flere i hele landet til at være med.

Vi vil være et generationsportræt af den danske ungdom. I forhold til det vil jeg også takke alle dem, som allerede er en del af fælleskabet, og jer, der har læst med indtil nu.

Er du mere nysgerrig på SEINs historie?

Idéen om SEIN begyndte på en café på Nørrebro i 2013. En idé baseret på et håb om mere plads i medierne. Plads til ungdommen. Et sted, hvor man kan være sig selv og udtrykke sig sammen med andre.   

“Jeg gik i 2.g i gymnasiet og var vildt frustreret. Jeg synes, der manglede et ungdomsmedie, hvor jeg kunne genkende mit eget ungdomsliv. Og så savnede jeg et kreativt fællesskab med andre unge. Til sidst fik jeg en idé om, at jeg måske kunne skabe det selv.”

“Den første, jeg fortalte om det til, var min mor. Hun gav mig nummeret på to af sin venindes niecer, der var frustrerede ligesom mig, og vi begyndte at skrive sms’er til hinanden under bordet i timerne. Jeg havde fået to nye venner, og noget helt særligt for os alle tre var begyndt.” 

Sådan beskriver Sara Mering det, der skulle vise sig at blive startskuddet på en unik, kreativ platform til unge. Sidenhen har over 600 mennesker været en del af fællesskabet – og vi kan altid blive flere.

For det, der ikke bare skaber SEIN, men udvikler os, er menneskerne. Jer, der læser med, og jer, der producerer tekster, film, podcast, billeder, illustrationer, grafik, SoMe-indhold, events, og jeg kunne blive ved. Hvis du har lyst til at være en del af redaktionen, kan du altid sende en ansøgning vores vej – også uopfordret – her.

Hvad tænker du?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Psst!
Læs mere her