De sidste æbler fra sæsonen er faldet af træerne, plukket, spist eller rådnet. Men frugterne i klimakampen hænger stadig på træerne

17. november 2021

Flere gange i klimakampen er det blevet sagt, at de lavthængende frugter af løsninger på klimakrisen er blevet plukket, og at vi nu skal i gang med større ofringer for at redde vores levesteder på planeten. Men har vi plukket alle de lavthængende frugter?

Når kriser skal løses, starter man med at plukke de lavthængende frugter. For eksempel vedtog Folketinget ved oliekrisen i 70’erne at nedsætte hastighedsgrænserne på vejene for at skære i energiforbruget. I 2003 rullede vi dog væk fra bæredygtighedsvejen, da den daværende regering ændrede den generelle hastighedsgrænse på motorvejene fra 110km/t til 130km/t med den begrundelse, at ”virkeligheden har overhalet lovgivningen”. 

Det er utroligt, at det stadig er tilladt at køre 130km/t på motorvejene, når det både skaber større risiko for ulykker, og når det er en udbredt kendsgerning, at en bil forbrænder 20% mere brændstof ved en hastighed på 130km/t, end den gør ved 110km/t.  Det er et billede på, at de lavthængende frugter i løsningen på klimakrisen langt fra er plukket, og at klimakrisen igen har overhalet lovgivningen.

Der er så mange små, lette løsninger, som ingen har berørt endnu. Jeg er selv igang med at tage kørekort og har lagt mærke til, hvor meget bilens økonomi forbedres, når jeg kører i et langsommere tempo. Måske er jeg biased, for jeg hader at køre stærkt, men det er dog et faktum, at transportsektoren står for godt 20% af Danmarks CO2-udslip. Her er der en gylden mulighed for at gøre en forskel.

At køre lidt langsommere på motorvejen vil betyde en ofring på fem minutter, når man skal til og fra arbejde. Ellers har ændringen kun goder med sig: Mindre kødannelse, mindre CO2-udledning og færre mindre fatale ulykker.

For ikke at tale om støjen fra motorvejene, som vil reduceres markant. Lige nu er det svært for mange kommuner at gøre noget ved støjen omkring motorvejene tæt på beboelse, men med en enkelt beslutning fra Folketinget kan motorvejstrafikken gøres lettere, sikrere og grønnere.
Men både ved COP26 og herhjemme ser det ud til, at klimakrisen for længst har overhalet lovgivningen. De lavthængende frugter på transportområdet er slet ikke plukket endnu. 

Hvis vi ikke snart går i gang med at plukke, er frugterne rådnet, inden vi er gået i gang. Og med motorkørsel af vejen er der stadig plads til at tale om samkørsel, gratis offentlig transport og bedre busforbindelser til yderområderne. Ansvaret for plukningen af disse æbler vil jeg dog overlade til landets kommunalpolitikere. Knæk og bræk.

Hvad tænker du?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Psst!
Læs mere her