Kan en app hjælpe dig med at spare?

21. september 2022

I løbet af september måned har Luna afprøvet spare-appen Tjommi. Appen, der giver dig penge tilbage, hvis en vare kommer på tilbud, efter du har købt den. Spørgsmålet er bare, om den virker, og hvilken shoppingkultur den bidrager til?

Hvad er Tjommi?

I de seneste måneder har min TikTok-forside været fyldt med reklamer, om at jeg kan spare penge på noget, jeg allerede har købt. Influencer på influencer lover, at jeg ikke engang skal løfte en finger. Det fungerer således: 

  1. Du downloader Tjommi
  2. Du køber et produkt på nettet. For eksempel en ny mikroovn fra Elgiganten
  3. Tjommi registrerer kvitteringen på varen. 
  4. Hvis mikroovnen kommer på tilbud efter du har købt den, beder Tjommi om en refundering af differencen for den nye og gamle pris fra Elgiganten. 
  5. Let the money flow! Du er blevet differencen billigere, og Tjommi får 25% i findeløn.

The holy studiestarts trinity: bluelight briller, telefoncover og laptop sleeve

Vores rejse starter sidste tirsdag i august. Studiestarten kræver late-night lektielæsning. Bluelight Briller skal der til, for at mindske hovedpiner og trætte øjne. Jeg bestiller “Blue Light Briller fra Blueshields “Gold”” hjem. Et laptop sleeve og et telefoncover blev det også til. Noterne på computeren skal jo nødigt tage skade, Merkur er jo i retrograd! Og astrologien siger, at elektronikken står på spil.

Kan unge forbrugere tillade sig at bruge appen?

Så! Nu venter jeg bare på pakkerne. I kaffepauserne fra lektierne, tænker jeg på de sweet moneys, som forhåbentligt ruller tilbage på kontoen. Jeg tænker også på, om jeg kunne have fundet de samme produkter i genbrugen… Det får mig til at genoverveje, om Tjommi er en fem ud af fem app?

Hvis du er på udkig efter et specifikt produkt, er appen fremragende. Du finder ikke bluelight briller liggende på gaden. De produkter man kan finde mere hyppigt – det er dem, jeg er i tvivl om. 

For i en ungdom, der er så miljøbevidste, er appen måske ikke svaret? Dens reklamer fremmer shopping, og mange af reklamerne når ud til en ung aldersgruppe. Fair nok, det gør de Zalando-reklamer jeg får hver dag også. Men har vi egentlig brug for den trøje, når vi ikke engang ved om vi får pengene tilbage på et produkt? Og bør vi som unge forbrugere ikke ty til mere miljøbevidste metoder for at spare, når vi kan?

Som jeg bliver færdig med kaffepausen tjekker jeg appen og bankkontoen. Trods mine køb er aktive og min mail er aktiv på appen, er der desværre ingen refundering i syne indtil videre. Jeg mister ikke håbet, før min research er færdig!

 

Trommehvirvel…

Og det endelige sparringsresultat bleeev: Nuuuul kroneeer!

For at være fair, meddeler Tjommi selv at: “10% af alt du køber falder i pris efter dine køb.” Laptop sleevet, telefoncoveret og bluelight brillerne var alle fra forskellige hjemmesider, som måske ville have givet større sandsynlighed for et tilbud. Men havde jeg købt betydeligt flere eller dyrere ting, kunne Tjommi måske have hjulpet min pengepung lidt mere. 

Men lidt luksus er appen jo alligevel. Jeg, ligesom de fleste af mine venner, er ivrig forbruger. Når jeg en engang imellem slår mig løs, er det rart at vide at de 14 dages returret fikser sig selv. Der skal ikke bakses lange mails afsted til en virksomhed – det hele sker jo lige nede i min bukselomme, hvor Tjommi trygt ligger i min telefon. Også bruger appen en win-win model. Du betaler kun til Tjommi, hvis du selv får penge tilbage. 

Appen får lov til at blive på sin plads i min telefon. Jeg krydser nemlig fingre og forbliver håbefuld om, at jeg en skønne dag kan få 50kr i rabat, når jeg skal købe en ny bog til studiet eller en unik trøje til årsfesten. Men indtil videre vil jeg tage sagen i egen hånd og smutte en tur i genbrugen. Det er nemlig både bedre for miljøet og sandsynligvis også for budgettet. Vil du med?

Hvad tænker du?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Psst!
Bliv medlem af SEIN