Når du gerne vil skrive

10. maj 2018

Det værste ved at skrive er, når man føler, at man ikke kan komme i gang. I øjeblikket har Caroline skriveblokade. Det er særlig fedt, når man går på højskolens skrivelinje. Derfor har hun samlet seks idéer og gode råd til, hvordan man kommer videre i teksten (høhø), når man sidder fast, eller hvordan man overhovedet kommer i gang.

Collage af Clara Martens

The scariest moment is always just before you start.
– Stephen King

I øjeblikket har jeg skriveblokade. Det er overraskende svært at begynde på noget nyt, og det er en utrolig træls følelse at have, når jeg går på en skrivelinje på min højskole. At skrive er en del af min hverdag, og jeg elsker det, men kun når jeg har idéer og kan blive opslugt i udarbejdelsen fra tanke til tekst. Jeg har en forventning om, at alt, jeg skriver, skal være godt, og det stopper mig ofte fra at begynde. Derfor citatet af Stephen King. I løbet af de sidste to måneder har jeg været igennem en stor håndfuld skriveøvelser, og jeg tænkte, at jeg nok ikke er den eneste, der oplever skriveblokade i ny og næ. Derfor har jeg samlet 6 øvelser plus lidt tips til at komme ind i et godt skriveflow, både hvis man gerne vil begynde at skrive eller mangler inspiration.

Først skal man finde de steder og tidspunkter, hvor man skriver bedst

Er det ved skrivebordet, i sengen, på en café eller et bibliotek? Sammen med andre eller alene? Om natten eller dagen? Skal rummet være rent og ryddet op eller må det gerne rode? Med musik eller stilhed?

Der kan være mange små ting, der påvirker ens skrivning. Jeg er blevet bedre til at skrive i løbet af dagen. Tidligere skrev jeg kun om natten, men det fungerer ikke i længden med en skemalagt hverdag. Jeg skriver bedst alene, gerne med musik og et nogenlunde rent rum. Afprøv lidt forskelligt, find dét, der fungerer bedst, gør det i en periode, og prøv at ruske lidt op i rutinen i ny og næ.

Vær en kliché og gå rundt med en notesbog i tasken

Eller gør brug af noteappen på iPhone. Jeg gør begge dele. En samtale, et ord, et spørgsmål, et citat, en drøm eller en grim tegning – få det ned i notesbogen eller appen. Jeg kan have en bestemt sætning i min notesbog i et halvt år uden at vide, hvad den skal bruges til indtil en dag, hvor den for eksempel kan passe til den tekst, jeg netop er ved at skrive. Se det som et lille kartotek af skriblerier og idéer. Det kan uden tvivl blive brugt senere, og så er det desuden en god måde, hvorpå man holder skriveriet i gang på alle tidspunkter af dagen.

Skriv dagbog

I sammenhæng med notesbogen og noteappen, så skriver jeg spontane dagbogsindlæg. Langt fra hver dag – oftest når jeg er kommet hjem fra en fest. Det er langt mere uformelt at skrive om sin dag, om en træls følelse eller den underlige samtale, man havde på en bar med en fremmed. De umiddelbare tanker og følelser kan være ufatteligt nyttige, når man skriver. Dét kan man nogle gange miste i sine tekster, hvor det skrevne sprog kan blive for fladt og køligt. Der er mine dagbogstekster ofte skrevet i et naturligt flow, hvor jeg er ligeglad med, hvor flot jeg kan formulere mig. Det bringer mig også videre til skriveøvelserne.
Har man skriveblokade eller for mange tanker i hovedet, kan det være rart at bruge lidt tid på bare at få skrevet ned, hvordan man har det. Er der noget bestemt, der fylder i hovedet lige nu, der gør, man ikke føler, man kan skrive? Disse tekster behøver ikke nødvendigvis at blive set af andre. De er for en selv. Måske kan en enkelt sætning eller et afsnit give inspiration til en ny tekst, og måske har man brug for endnu en skriveøvelse efter at få klasket alle følelser ud i tastaturet.

Find inspiration i andre kunstformer

En ret ligetil måde at komme igang på er at hente inspiration fra film, musik, billedkunst osv. Lyt til den samme sang om og om igen, imens du skriver, tag udgangspunkt i en bestemt scene fra din yndlingsfilm, skriv om et menneske eller et rum i et maleri eller foto. Jeg lytter ofte til musik og læser sangteksterne med den grundstemning, jeg prøver at bringe ind i mine tekster. For nyligt lyttede jeg kun til Fleetwood Macs Rumours-album, printede sangteksterne, overstregede forskellige sætninger og inkorporerede de associationer jeg fik, især fra sangene “Gold Dust Woman”, “The Chain” og “Dreams”. På trods af at jeg har sat teksten på pause for en kort stund, fik jeg utrolig meget ud af at hoppe ind i et univers med Stevie Nicks, kærlighed og en flod med røde gummiblomster.

De umiddelbare tanker og følelser kan være ufatteligt nyttige, når man skriver.

Stjæl på livet løs

Inspiration fra andre kunstformer bringer mig videre til næste skriveøvelse: stjæl en sætning fra en bog, og skriv ud fra den. Det kan være en sætning, man tilfældigt slår op på, eller en man synes lyder godt. Sætningen kan altid blive slettet eller ændret i senere hen.
Det er okay at stjæle og blive stærkt inspireret af andre forfattere. I starten da jeg begyndte at skrive, var jeg, som mange andre, inspireret af Michael Strunge. Jeg ville gerne skrive lige så smukke og vemodige tekster om ungdommen, natten, kroppe og kærlighed. Ord som “åh”, “organismer” og “drømmefulde” sneg sig ofte ind, og jeg har stjålet med arme og ben fra digtet “Krystalskibet” til mit eget digt til en dansktime i gymnasiet. Når jeg skriver i dag er jeg inspireret af både nutidige danske digtere, Patti Smith og stadig beholdt det drømmende aspekt i form af Haruki Murakami. For tiden prøver jeg at opfinde forskellige universer og mere syrede komponenter som kontrast til hverdagsagtige scener med inspiration fra Murakami. På et tidspunkt finder man sin egen skrivestil, men for nu skal man have lov til at eksperimentere og skrive som sin yndlingsforfatter eller starte hvert afsnit med en sætning fra et andet værk.

Skriv med andre

Hvis man har venner, der også skriver, er det fedt at sætte sig sammen og lave skriveøvelser sammen, læse dem højt og give hinanden feedback. Jeg kan ofte se mig blind på mine egne ting, derfor er det fedt at få et andet blik på ens tekster. To skriveøvelser, der er gode at lave med andre, er, at den ene hvert andet minut læser en begyndelse på en sætning op for den anden, som de skal skrive videre på. Det kan være så enkelt, som “i nat drømte jeg…” eller “denne morgen…”. Man kan bruge ca. 15 minutter på den og efterfølgende uddybe og redigere i teksten. Den anden kan være, at man læser et ord op hvert andet minut fra en bog eller går all in på en ordbog. Det kan blive nogle fjollede tekster om både pasta, katte og Polen.

Skriveøvelser skal ikke ses som produkter, der skal være færdige og perfekte efter 20 minutter. En skriveøvelse på tre sider kan rumme én enkelt sætning, som man vælger at bruge til noget nyt, og det er også okay. Få en ven til at foreslå et tema eller tre ting, der skal flettes ind i en tekst, skriv om udsigten, start hver sætning med en konsonant – så længe man får skrevet, er det fantastisk. Det er øvelse, og det er det vigtigste. Jeg har brug for at skrive, derfor er det også så frustrerende ikke at kunne lige nu. Jeg tror, jeg bliver nødt til at sætte mig ned efter det sidste punktum er sat i denne tekst og skrive om, hvordan jeg har det. Rense hovedet. Og for at slutte teksten, som den begyndte, med et citat, denne gang fra Kirsten Thorup:

“Hvis man ikke syntes man er til i verden, så er det at skrive en måde at blive til på. En måde at finde et sted, hvor man er.“

Hvad tænker du?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *