Virkelige og alternative strukturer

06. april 2018

Freya og Anneli har sat sig sammen og talt om nogle af de strukturer, som er en del af deres hverdag. Bureakrati, køn, uddannelse og rangorden. De har tegnet, hvordan strukturerne ser ud. Og så har de tegnet, hvordan de ville ønske, de så ud, hvis de kunne ændres. Det er blevet til en serie af smukke illustrationer – og gid halvdelen af dem ikke var fiktion, men virkelighed.

Bureaukrati

De offentlige systemer forekommer mig at være kafkaske labyrinter, hvor man trækkes gennem instans efter instans, der henviser til hinanden, og man ender altid, hvor man kom fra uden at have opnået noget. Det gælder alt fra bistandsydelser til flygtningehjælp.

Jeg ville ønske, at det offentlige i stedet var som en gammel mand, der tog én i hånden og sagde “Nu skal du se, vi finder ud af det”. Sådan at det ikke var et indviklet bureaukrati, men en overskuelig og tryg proces.
(Anneli)

Køn

Vores samfund kan somme tider være enormt ensporet ift. køn. Det er sjældent, at der bliver taget hensyn til, at der kan være andre køn end mand og kvinde – buketten består ligesom kun af tulipaner. Det er en kende snævertsynet, og hvor skal man så gøre af alle de andre blomster? Der findes jo heldigvis rigtig mange andre blomster.

Jeg ville ønske, at vi kunne bryde nogle af de kønssystemer, der findes i samfundet, ned og omfavne og anerkende den diversitet, der faktisk er. Jeg kunne godt tænke mig en stor markbuket, hvor de der sjældne blomster ikke stikker ud, fordi der alligevel er så mange forskellige. Det er også meget smukkere.
(Anneli)

Uddannelse

Der er en stor forventning om, at man tager en uddannelse, og at ens uddannelse definerer, hvem man er som person. En forventning, som er så indgroet i vores kultur, at det føles som et stort rodsystem, som mere tynger én ned end hjælper én med at gro.

Ens udvikling og valg af, hvad man gør i forhold til uddannelse, burde være med til at udvikle én og få ideer til at spire. En positiv strøm af processer. Et sted med plads til at gro i det tempo, man selv har brug for uden at blive presset til bare at gå igennem systemet, som der forventes.
(Freya)

Rangorden

I skolen kan der nemt opstå et hierarki. Hvis man går i det rigtige tøj, hører den rigtige musik eller lignende, kan man blive puttet på en piedestal, andre prøver at opnå. Hvis man er den rigtige type person, kommer man altså højere op i rangordenen.

Hvis vi alle i en klasse blev betragtet ligeværdigt – lige meget hvordan man så ud, eller hvilke værdier man havde, ville alle have muligheden for at stige til vejrs som en masse festlige balloner.
(Freya)

Hvad tænker du?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *