‘Anora’: En genreløs film, som rummer langt mere, end man kan forestille sig
Helena har i januar været i biografen og se den Oscar-nominerede film ‘Anora’. En film, som gennem utallige genreskift skildrer personer fra alle samfundets lag på en virkelig fin og følsom facon. En film, som trak på hele følelsesregisteret og efterlod hende med en mangel på ord, som hun ikke har oplevet en film gøre det før.
Da jeg først besluttede mig for at ville anmelde filmen ‘Anora’, var jeg forberedt på en film, som ville beskrive sexarbejde og kærlighed.
Markedsføringen af filmen har fokuseret meget på “årets kærlighedsfilm”, og “romantisk komedie, som du ikke har set det før”, så jeg satte mig i sædet i biografen, med forestillingen om, at jeg skulle se et nutidsbud på ‘Pretty Woman’ eller ‘Askepot’. Men ‘Anora’ må siges at være noget helt andet end en klassisk kærlighedsfortælling.
Anora, kaldet Ani i filmen, er en ung kvinde i 20’erne, som skaber sin egen vej i livet. Ani er ægte, rå, working class America. Hendes liv er langt hen ad vejen helt almindeligt.
Ani bor med sin søster i et rækkehus i Brighton Beach i New York og har trivielle problemer, såsom at huske at købe mælk. Ani er en fejstig og selvstændig ung kvinde der, gennem sit arbejde som stripper på en lokal klub, malker patriarkatet for alt, hvad det har.
Ani hustler mænd for penge på dagsbasis og er ikke bleg for at sætte grænser. Hun er hård ved sin chef og ved de piger i klubben, hun ikke bryder sig om. Hun har forstået, at det handler om at sætte sig selv først i sin verden.

Foto: UIP
Ani lever af at hustle klubbens mandlige gæster, og det er ingen undtagelse, da en russisk rigmandssøn en aften træder ind på klubben. Ivan, kaldet Vanja i filmen, er en ung, rastløs og rebelsk fyr, som vil gøre alt for ikke at følge sine forældres ønsker.
Ani rekrutteres af sin chef til at tage sig af Vanja. Hendes bedsteforældre er emigreret til USA fra Rusland, og Ani forstår Russisk. De to skaber hurtigt en forbindelse. Allerede på første aften, træder Ani ud af sin mere komfortable hustlerrolle, og krydser grænser med Vanja, som hun ikke ville gøre for andre kunder.
Ani kommer på husbesøg, og agerer her prostitueret. Det er også her, at Vanja lejer Ani som sin “beskidte kæreste” i en uge.
‘Anora’ begynder at ligne ‘Pretty Woman’ en smule i denne del af filmen. Men hvis man skulle tro, at denne film var et rosenrødt eventyr, skal der ikke gå længe før denne illusion brydes. Efter lejeperioden, spørger Vanja Ani, om hun vil gifte sig med ham. Hendes svar: “3 karat”, mens hun peger på sin ringfinger.

Klik her og Støt SEIN
Eventyret er ved at have nået sin afslutning. Askepot har fået prinsen, og er blevet reddet ud af sin tidligere lavtstående hverdag, for at leve prinsens liv med glamour og penge.
Men der skal ikke gå længe før det går op for seeren, at Sean Bakers take på Askepot-historien om Anora ikke er lutter glade dage.
Sideløbende med fortællingen om Ani og Vanjas kærlighedshistorie, kører en dramafortælling om de tre håndlangere Toros, Garnick og Igor, Vanjas forældre har sendt på mission, for at finde ud af, om deres søn virkelig har giftet sig med en prostitueret og bragt skam over deres familie.
Her indtræder komediedelen af filmen. De tre mænd kæmper en kamp for at få styr på det unge rebelske ægtepar, og intet synes rigtigt at gå deres vej.
Vanja og Ani sidder på sofaen i Vanjas forældres palæ. Han spiller PlayStation, og hun prøver at få hans opmærksomhed. Ægteparret vises som de ville være på en helt almindelig dag, indtil det banker på hoveddøren.
Det er Toros, Garnick og Igor, som har fundet vej ind i parrets illusion om lykke. Der går panik i Vanja, og han stikker af og efterlader Ani i de tre mænds varetægt.
Ani står tilbage alene og forvirret. Hendes mand har forladt hende, og femøren falder. Mændene er sendt af hendes svigerforældre, og de har én mission: Ægteskabet skal annulleres.
Ani har endelig fået alle sine vildeste drømme opfyldt. Det gode liv, en rig mand, som kan give hende alt det, hun aldrig ville kunne opnå i sit eget liv og en familie, hun vil gøre alt for at blive accepteret i. Og det skal de tre mænd i hvert fald ikke stå i vejen for. Hun går imod alt, hvad de siger, og det ender i slåskamp.
Hun brækker næsen på Garnick, borde smadres, og det ender med, at Igor binder Ani på hænder og fødder og får til sidst også bind for munden i et forsøg på at få hende til at stoppe med at skrige.
Scenen i palæet, hvor Ani og de tre mænd er oppe og slås, kan ikke beskrives som andet end kaotisk. Som seer sidder man og venter på, at prinsen på den hvide hest kommer tilbage og redder Ani fra det absurde moment, som lige er brudt ud, og det samme gør Ani.
Da det går op for Ani, at Vanja ikke har tænkt sig at komme tilbage, begynder en jagt for at finde Vanja. Ani, Toros, Garnick og Igor går sammen om at gennemtrævle Brighton Beach for at finde frem til den skruppelløse Vanja.
Ani er rapkæftet, og mændene har ingen grænser. De efterlader et hav af smadrede butikker og kaos på deres vej.
Da de endelig finder frem til Vanja, er han helt væk på stoffer og alkohol, og mændenes ide om at få ægteskabet annulleret, skydes i sænk, da parret er blevet gift i Las Vegas, og det derfor ikke kan annulleres i staten New York.
Ani kæmper stadig for at holde på sin drøm om det gode liv med sin nye mand, som på ingen måder forstår alvoren i, hvad der sker rundt om ham.
Blandingen af komik, sårbarhed og drama er så ekstrem, at det er svært at finde hoved og hale i.
De flyver til Las Vegas, hvor Vanjas forældre møder dem. Ani forsøger at introducere sig selv til Vanjas mor, og bliver mødt af en kold russisk kvinde, som på ingen måder vil have noget at gøre med en som Ani.
Det begynder stille og roligt at gå op for Ani, at hendes kamp for at fastholde den idyl, hun kort fik lov at smage på, er tabt. Ægteskabet bliver annulleret, og Ani giver op og bliver fulgt hjem af håndlangeren Igor.
Igor, som tidligere i filmen bandt Ani i Vanjas forældres palæ. Han og Ani har en aften sammen i palæet, før hun skal tilbage til sit hjem i rækkehuset i Brighton Beach.
Igor har gennem hele filmen forsøgt at være der for Ani. Han viser hende, som den eneste, omsorg i jagten på Vanja. En omsorg, som Ani ikke vil modtage. Men da de kører hjem foran Anis hus, snakker de to sammen.
Hun er stadig kold og hård mod ham. Igor bliver symbolet på de mænd, Ani ikke møder i sin hverdag. Der er hverken forretning fra hans side eller fra Anis.
Uventet i bilen sætter Ani sig ovenpå ham på førersædet, og har sex med Igor. Ani gør, hvad hun er vant til. Hun har sex med ham for at genetablere den distance, han ikke lader hende skabe, og da han kigger hende i øjnene mens de er i gang, går hun i panik og begynder at græde.
Han holder hende fast og krammer hende, og hun tuder helt voldsomt. Filmen slutter ved denne scene i bilen, og der er stille i biografen. Helt stille. Det er svært at sætte ord på, hvad man lige har set. Så meget sker i denne film. Blandingen af komik, sårbarhed og drama er så ekstrem, at det er svært at finde hoved og hale i.
‘Anora’ er på nogle punkter en Askepot-historie, men det er ikke kærlighedshistorien mellem den rige oligarksøn, som fylder, når man går fra biografen. Det er personskildringen af både Ani og Igor, som bliver hovedfokus. Filmen har så mange lag, at den er svær at analysere.
Jeg troede, jeg skulle se en forestilling om en sexarbejder skabt af en mandlig instruktør, fyldt med klichéer og uvirkelige slutninger, men den historie, som udfolder sig på lærredet, er på ingen måder den, man forventer.
‘Anora’ skaber følelser og tanker i hovedet på seeren på en måde, som jeg ikke har oplevet en film gøre det før.
Man kan let konkludere, at fortællingen viser “verden mod sexarbejderen”, men det ville være en fejlfortolkning. Anis person negligeres ikke til blot at være en sexarbejder, hun er langt mere end det.
Hun er billedet på en kvinde, som kæmper efter de regler, der er pålagt hende i den verden, hun lever i. Hun er feisty og stålfast og måske en smule ødelagt af al den mangel på kærlighed, verden viser hende. Og det er slutscenen et godt eksempel på.
Hendes hustlermetoder er den eneste form for relation til mænd, hun rigtigt kender til, og da den ikke gengældes på den måde, hun forventer, falder hendes forestilling om verden sammen rundt om hende.
Alle de traumer og al den kaos, hun har oplevet de seneste dage, kulminerer i bilen sammen med Igor, og verden er ikke den samme som før.
Der er hverken helte eller skurke i ‘Anora’, der er komplicerede mennesker, som skildres gennem absurde genreskift og viste samt uviste følelser.
Filmens instruktør Sean Baker vandt med ‘Anora’ en guldpalme ved filmfestivalen i Cannes, og efter selv at have set denne komedie/tragedie/kærlighedsfilm vil jeg vurdere, at den pris er fuldkommen fortjent.
Tekst: Helena Holm-Gregersen
Visuelt: Sine Maria Thy Klarlund Kjempff
Redaktør: Laura Rye Bislev
Hvad tænker du?