Danmarks næste… klimasvigt?

03. oktober 2023

DR’s underholdningsprogram ‘Danmarks næste tøjdesigner’ er kørt over skærmen de seneste par uger. Et program, der glemmer klimakampen og negligerer klimaaftrykket fra tekstilbranchen, som ellers er en af de største CO2-syndere. I dette indlæg vil Olga argumentere for, at medierne generelt svigter sit store ansvar for at oplyse borgerne, når der produceres virkelighedsfjern underholdning – uden bevidsthed om eller fokus på klimabelastningen.

Et virkelighedsfjernt underholdningsprogram
Jeg har tidligere trofast fulgt med i og ladet mig underholde af DR-serierne ‘Danmarks næste klassiker’ og ‘Danmarks næste portrætmaler’. Programmerne er konkurrencer i ren X Factor-stil med udskillelsen af en deltager i hvert afsnit og til sidst en vinder i finalen. Konceptet er nu tilbagevendt med et nyt produkt, hvor modebranchen er i fokus – et produkt som i udgangspunkt ikke stemmer overens med ‘Danmarks næste klassikers’ ellers tidligere fokus på lang holdbarhed og genanvendelige materialer i møblerne og malerierne. 

“Hvad kræver det at skabe Danmarks næste tøjsucces? Vi har samlet designtalenter fra hele landet og åbner dørene for en ellers lukket verden i jagten på at finde det næste store designhåb, der kommer til at lave tøj, som vi danskere kan købe i fremtiden.” Sådan lyder introen til det nyeste program ‘Danmarks næste tøjdesigner’, hvor spirende designere kæmper om anerkendelse og til sidst en attraktiv aftale med en indkøber. Et koncept, der tydeligt fremmer ny produktion og kommercialisering af tøj. 

Jeg ser programmet med en todelt følelse af nysgerrighed og foragt. For jeg har lyst til at se programmet og finde ud af, hvem vinderen bliver, men samtidig vil jeg ikke støtte et program, der fejler så stort på klimafronten. Men det burde vel ikke være mig, der sad tilbage med en skyldfølelse over at se et program med et minimalt fokus på tøj-industriens ansvar for klimaudfordringerne?

“Det er vigtigt, at der bliver skabt mode, fordi vi alle har brug for en eller anden form for fornyelse.” “Mode er noget helt andet end for 15 år siden. I dag er det også ansvarlighed for miljøet og produktionen. Forfængeligheden er kommet lidt til side, ansvarligheden er kommet i stedet for.”

Dette er en kommentar fra dommeren Anja Camilla Alajdi, som let og elegant næsten bliver den eneste bemærkning om ansvarlighed inden for tøj-industrien i første afsnit. Men efter min overbevisning, og hvad medierne også har formidlet, så er modebranchen ikke skabt til det bedre, men er i stedet stadig årsagen til et kolossalt overforbrug og er en kæmpe klimasynder. Selve ideen om konstant fornyelse er enorm skadelig. For så længe modeindustrien genopfinder sig selv, opmuntrer det også forbrugerne til konstant at skifte ud i deres garderober.

Vi burde ikke længere have den luksus at vælge, hvornår klima skal spille en rolle, hvorfor jeg synes, DR og andre medier svigter sit ansvar i deres programmer.

Det er mediernes ansvar at fortælle sandheden
Jeg får selv mine nyhedsopdateringer fra medier som DR, hvor jeg finder det altafgørende, at jeg bliver fortalt den mest sandfærdige fortælling om, hvad der foregår ude i verden. Gennem DR’s egen serie Explainer er jeg blevet oplyst om tøj-industriens enorme klimaaftryk. Her fandt jeg ud af, at tøj-industrien hvert år står for tæt på 10% af den globale CO2 udledning. Det er mere end fly-industrien og shipping-industrien tilsammen. Derfor undrer det mig, at DR – selv om de ligger inde med den afgørende viden – alligevel har valgt at producere et underholdningsprogram, som drejer sig om ny produktion og design af tøj uden sammenkobling til det enorme klimaaftryk, branchen sætter. Det er ikke nok, at DR formidler klimaudfordringerne på deres andre platforme. Vi burde ikke længere have den luksus at vælge, hvornår klima skal spille en rolle. Derfor synes jeg, at DR og andre medier svigter sit ansvar i deres programmer.

I samme udgave af Explainer præsenterer DR løsningen gennem Annette Braunstein, som er ekspert i tekstilaffald: “Vi må stoppe op og værdisætte de ressourcer, vi har: genbruge, reparere og dele mere for at undgå overforbrug af ressourcer.” Men ‘Danmarks næste tøjdesigner’ fokuserer på billig produktion og kommercialisering. Deltagerne bliver ligefrem opfordret til at gøre deres design mere kommercielle. Hvis programmet i sandhed havde intentionen om at finde fremtidens tøjdesigner, burde det være gennemsyret af cirkulær produktion og bæredygtighed for at have sin eksistens-berettigelse.

Se DR’s Explainer her

Skal alle underholdningsprogrammer forholde sig til klimakrisen?
Jeg savner en mere konsistent klimabevidsthed, som afspejles i alle programmer – også dem, der er lavet til underholdning. Jeg har selv fulgt med i programmer som Nybyggerne, Løvens Hule og andre programmer, som altid handler om at producere, vækste eller købe nyt-nyt-nyt. Det er vel ikke så mærkeligt, at seerne bliver inspireret til at gøre det samme, når det bliver portrætteret helt uden konsekvenser.

Det er mediernes ansvar at oplyse borgerne om verdens tilstand, og hvis ikke borgerne har forstået alvoren i klimakrisen, så er det et svigt fra mediernes side.

Jeg mener ikke, at alle programmer skal overskygges af de store udfordringer, vi har med klimakrisen. Men jeg mener, at medierne – især dem med public service licens – bare skal vise en smule mere bevidsthed i det indhold, de laver. Medierne burde sende et klart signal om omfanget af situationen ved at afspejle, hvor gennemgribende klimakrisen også er i vores daglige liv. Det er mediernes ansvar at oplyse borgerne om verdens tilstand, og hvis ikke borgerne har forstået alvoren i klimakrisen, så er det et svigt fra mediernes side.

Endelig vil jeg række ud til SEIN og alle andre medier. Vi må og skal ‘rydde fladen for klimaet’, så vi kan opnå en bredere og mere konsistent dækning af klimaudfordringerne.


Tekst: Olga Pontoppidan 
Visuelt: Matilde Sigersted
Redaktør: Laura Rye Bislev

Hvad tænker du?

  1. Anne siger:

    Virkeligt dejligt med en kritisk vinkel! Mediehusene har så meget ansvar! Sejt Olga

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Psst!
Læs mere her