Black Friday: Det er den tid på året igen – klimaredaktionen giver 3 råd helt gratis
Black Friday rimer på overforbrug, impulskøb og måske endda overtræk på kontoen. Klimaredaktionen giver stof til eftertanke på denne sorte dag.
Den 16. marts var Earth Overshoot day. Der havde vi i Danmark opbrugt den mængde ressourcer, som kloden kan nå at genskabe samme år. Det er nu otte måneder siden. I dag den 29. november, skyder de fleste butikker julehandlen i gang med gule reklameskilte, rabatkuponer og løfter om bedre tilbud end naboen.
Det er hverken bæredygtigt for kloden eller bankkontoen at kaste sig blindt ud i rabat-ræset. I klimaredaktionen har vi snakket om, hvad vi håber, at alle forbrugere vil tænke over i dag, og samlet det hele til tre råd.
1) Læg en plan og køb kun, hvad du har brug for
Black Friday er tilbuddenes dag, og eftersom den ligger tæt på december måned, er der mange som har fået den smarte idé at købe julegaver til deres familie og venner. Ifølge Dansk Erhverv forventer hele 80 procent at bruge Black Friday til at købe julegaver.
Forståeligt nok, for du kan næsten finde alt, hvad du ønsker: køkkengrej til dine forældre, en t-shirt til din søster og en telefon til dig selv. Det kan være en god måde at spare penge på, men kan dog hurtigt ende i ekstra unødvendige køb og overforbrug.
Klimaredaktionen anbefaler derfor: Forbered dig, læg en plan og hold dig til planen! Sådan ved du præcis, hvad du skal købe og hvad du ikke skal. Køb kun det, som du skal bruge, mærk efter og tjek din indkøbskurv flere gange under shoppeturen.
Problemet opstår nemlig ofte i de køb, som vi ikke tænker over og smider ned i kurven til os selv. Igen i år forventer over halvdelen at købe til sig selv.
Her kan det hjælpe at alliere sig med en ven, som du kan ringe til, hvis du er i tvivl om at købe for mange ting. Nogle gange kan det at sige indkøbene højt, være nok til at mærke efter, om det er det rigtige valg.
Det er dine penge og derfor er det heller ikke ulovligt at stille dine varer ved kassen et øjeblik, og gå en tur ud af butikken for at overveje dine indkøb med bonuspoint for frisk luft. Selvom det føles godt i øjeblikket at købe noget nyt, kan du virkelig gøre en forskel for miljøet og for din pengepung ved at købe mindre.
Udover de ting, vi køber til os selv og til andre, er årstiden også en anledning til at overveje, hvorvidt vi ønsker os ting, fordi vi virkelig gerne vil have dem, og mangler dem, eller fordi det er en tradition, samt en forventning, vi har til hinanden i familier og i samfundet.
Skal glæden komme fra adrenalin fra købet, eller skal det i højere grad komme fra den gestus at give en gave som du har udvalgt til en, du holder af? Mange mener, at jul er kærlighedens fest, så måske det netop er det, vi skal fokusere mere på?
En måde at undgå butikkernes tilbud, samt gøre din gave mere personlig, er at tage i genbrug og købe dine gaver der! Selvom du måske skal lede lidt mere, kan du få mere unikke og billigere gaver i genbrug.
Her findes utallige armbånd, tasker og redskaber til hjemmelavede gaver. Muslingeskaller til en hjemmelavet halskæde, billedrammer til et billede af den, som du har kær, og hvad end du kan se potentiale i og give et nyt liv. Der findes så meget, som allerede er blevet brugt, og som kan bruges igen, også som gaver.
2) Tænkt over, hvor du lægger dine penge
Som forbrugere kan vi ofte have svært ved at gennemskue hvilke produkter, der skåner både kloden og dens befolkning. I en tid, hvor greenwashing og fast fashion er mere udbredt end nogensinde før, er det vigtigt at tage sine forbehold som forbruger.
Som forberedelse til Black Friday, er det altså en god ide at forholde sig kritisk overfor de brands, du vil købe noget fra. Og her foreslår vi, at man kigger efter brands med en bæredygtig profil.
At have en bæredygtig profil kan betyde flere ting. Det handler blandt andet om at kigge på virksomhedens kommunikation udadtil. Er det et brand, der deler CO2-regnskaber og er gennemsigtig i relation til klimabelastningen?
En anden metode er at kigge på, om et givent produkt er markeret med miljøvenlige certificeringer, som GOTS, oeko-tex, fairtrade m.m. Sådanne grønne certificeringer er officielle godkendelser, der bekræfter, at et produkt opfylder visse kriterier for miljømæssig ansvarlighed.
Du kan se Black Friday som en måde, hvorpå de reducerede priser giver dig anledning til at bruge de “sparede” penge på et produkt i bedre kvalitet – både for dig selv og for kloden.
Du fortjener en åndbar uldtrøje, i stedet for en lignende i klaustrofobisk polyester, som alligevel skal skiftes ud om et halvt år. Ligeledes er nye underbukser en kæmpe luksus, og trusserne i merinould gør altså bare noget godt for dit velvære – det garanterer jeg!
Black Friday er altså en god mulighed for at prioritere at bruge dine penge på en måde, der skåner både kloden og dens befolkning. Se altså efter troværdige, uafhængige markedsordninger, og hvis du er i tvivl, kan du med fordel bruge Kemiluppen eller lignende apps, der kan hjælpe dig til at afsløre, om varer indeholder miljøbelastende stoffer.
3) Overvej om du hellere vil lave noget andet!
Vi kender helt sikkert henrykkelsen over, at finde det perfekte par bukser, eller forventningens glæde, når man skal have noget nyt på til mosters bryllup. Vi oplever dog også, at begejstringen ikke varer evigt – og hvad gør vi så, når det nye, vi før var så glade ved, bliver hverdagsagtigt eller uinteressant?
Fra naturens side er vi indrettet til at opsøge lykkefølelser, når vi støder på en mulighed for det. Gennem blandt andet signalstoffet dopamin, husker vi handlinger, der skaber glæde hos os, og motiveres til at gentage dem senere.
Mekanismen betyder, at en del af den shoppetrang, mange oplever i dag, skyldes hjernens jagt på en lykkerus, nærmere end et reelt behov for et par nye bukser.
Der er heldigvis mange andre ting end shopping, der kan gøre os glade! Når vi bevæger os, giver et kram eller lærer noget nyt, for eksempel. Måske vil du hellere bruge din fredag på at drikke kaffe med en gammel ven, fordybe dig i noget kreativt eller arrangere en skovtur?
Du kunne også få besøgt det museum, som du ønskede dig et årskort til sidste jul, tage en tur i svømmehallen, ringe til din mormor eller spille en omgang dart på den lokale.
Menneskers modvilje, når vi mister noget, opleves generelt meget stærkere end den glæde, vi oplever ved at få noget. Fænomenet kaldes tabsaversion, og er velbeskrevet indenfor adfærdsøkonomien.
Virksomhederne bruger det til deres fordel, når de laver tilbud med korte deadlines, som på Black Friday; de ved, at bekymringer om at gå glip af noget fylder irrationelt meget hos forbrugerne. Men hvad er det egentlig, vi tror, vi går glip af?
Der vil altid være nye ting, telefoner og vinterkollektioner at købe, ønske sig og kigge på. Men livet er så meget mere end nyt, smart tøj eller en mælkeskummer med 15 procent rabat. Der er mennesker at bruge tid med, steder at se og nye ting at lære.
Det er godt at huske på, når det hele går hurtigt, vi står midt i en reklamestorm og butikkerne tilsyneladende kender vores hjerner bedre, end vi selv gør.
Knus fra klimaredaktionen <3
Tekst: Mie Hørsbøl Rasmussen, Louise Agerfeld og Viola Westh
Visuelt: Mie Hørsbøl Rasmussen
Redaktør: Kamille Agerley
Hvad tænker du?