Hvad en Facebook-besked fra min gamle matematiklærer kan lære os om knaphedseffekten

16. november 2020

‘Aldrig har jeg skidt så tyndt’. Det skrev en kunde ved navn Dorte i en kommentar på Imercos Facebook-side, fordi en guldstribet limited edition Kähler vase var udsolgt. Det er oplagt at ryste på hovedet af Dorte. Af den reaktion. Hvad hvis limited edition fænomenet, der fik tusindevis af danskere til at gå amok, får os til at opføre os nøjagtigt lige så tosset i andre aspekter af livet? Hvad hvis vi alle sammen har været Dorte uden at være bevidst om det? Det her er mysteriet om limited edition fænomenet og hvorfor vi vil have det, som vi ikke kan få.

Beskeden tikkede ind i min Facebook-indbakke mandag morgen den 25. august 2014. Den var fra min gamle matematiklærer. Jeg havde ikke skænket ham en tanke, siden han lærte mig, hvordan man dividerer. Derfor blev jeg øjeblikkeligt bekymret, da jeg læste første linje: ”Hej Liv, jeg er max presset…”.

Den pågældende morgen havde 16.000 danskere forsøgt at komme ind på Imercos hjemmeside på præcis samme tidspunkt for at købe Kählers limited edition 175-års jubilæumsvase. Hvilket havde lagt hjemmesiden ned. Derefter fået kædens telefonsystem i hele landet til at brænde sammen.

På det tidspunkt hed Kählers ejer Frantz Longhi og var min far. Min tidligere matematiklærer skrev derfor til mig på Facebook i håbet om, at jeg kunne skaffe en limited edition vase til ham. Det eneste, hans kone ønskede sig i hele verden.

Kähler-gaten er et glimrende eksempel på, at der bliver gjort grin med folk, der falder i limited edition-fælden.

Du ryster nok på hovedet. Det gør vi generelt, når vi læser en historie om limited edition i avisen. Om endnu en flok idioter, der har sovet i kø på Strøget for at få fat i et par sneakers.

Kähler-gaten er et glimrende eksempel på, at der bliver gjort grin med folk, der falder i limited edition-fælden. Facebook eksploderede i memes. Udskamninger på Twitter i hobetal. ‘Den største kollektive husmoderpsykose i mands minde’, skrev en i kommentarsporet på Imerco’s Facebook-side. Min personlige favorit.

Du tænker sikkert for dig selv, at limited edition aldrig kunne få dig til at opføre dig så åndssvagt. Pinligt. Tosset.

Sandheden er, at det gør du allerede. Uden du ved det.

Mange af de valg, som du træffer i livet, er påvirket af Limited edition-fænomenet. Dem skal vi dykke ned i nu. Jeg kan allerede afsløre, at konsekvenserne af det er langt værre end at blive kaldt psykotisk husmor i et kommentarspor.

Hvordan en ond tvilling kan få dig til at købe ruskindsbukser mod din vilje

Hvorfor vælger man at lancere noget limited edition fra en virksomheds synspunkt?

På den ene side kan limited edition ses som en service. En gave fra virksomheden til forbrugeren i form af muligheden for at købe et produkt, som naboen ikke har. Få opfyldt ønsket om at skille sig ud.

Fra forbrugeres syn kan limited edition på den anden side ses som summen af den her situation: Du sidder på nettet og kan ikke stoppe dig selv i at lægge et par pebrede ruskindsbukser ned i din indkøbskurv. Selvom at det overstiger dit budget på 100 kroner, og du gik på Asos med det specifikke mål at købe hvide tennissokker fra Adidas. Men der stod, at bukserne var last one in stock. Limited edition. Så du må købe dem.

I den situation er det ikke et ønske, som du har, men virksomheden. Du har måske hørt om nudging? Det, at man påvirker folks handling i en retning, som er til gavn for dem selv. Men har du hørt om sludging? Nudgings onde tvilling, som er et begreb, der dækker over, at nogen forsøger at påvirke din handling udelukkende til fordel for dem selv.

For ikke at lade dig sludge bliver du nødt til at forstå, hvad der sker med dig, når du oplever, at et produkt er limited edition.

Knaphedseffekten, og hvordan du sparer 3.650 kroner

Nick Vikander er forsker ved Økonomisk Institut ved Københavns Universitet. Han forklarer, at når vi oplever, at et produkt er limited edition, så kan det tricke tre følelser: Frygten for at gå glip af noget, frygten for at fortryde noget og frygten for, at andre får noget, man ikke selv gør.

Har du prøvet at være tiltrukket af en person, blive afvist og opleve, at det har skabt en endnu større interesse?

Hvis vi bliver ved Kähler-casen, så er det de følelser som Nick Vikander beskriver, der for eksempel fik nogle danskere til at byde svimlende 4.000 kr for Jubilæumsvasen på Den Blå Avis. Den kostede oprindeligt 350 kr.

For det andet så går limited edition hånd i hånd med knaphedseffekten. Det fænomen, at et produkt eller en service, som er begrænset i tilgængelighed, bliver mere attraktivt. Produktet, fx et par sneakers, behøver faktisk ikke engang at ‘være’ begrænset, blot det at de ‘opfattes’ sådan, er nok til at tricke effekten.

Det mønster kan overføres til en af de mest klassiske og frustrerende situationer fra kærlighedslivet. Har du prøvet at være tiltrukket af en person, blive afvist og opleve, at det har skabt en endnu større interesse? Det er knaphedseffekten. I værste tilfælde kan den få os til at jagte en person. Alene af den grund, at han eller hun er utilgængelig.

Vi er tilbage ved den onde tvilling sludging. For tænk hvis en person faktisk brugte knaphedseffekten imod dig? For eksempel ved bevidst at vente en time eller to med at svare på dine beskeder?

Ifølge kærlighedstereapeut Joan Ørting er der en simpel forklaring på, at vi jagter en person, som er limited edition. Hvis man kan vinde en person over, der er utilgængelig, måske ligefrem har en kæreste, så er det den ultimative bekræftigelse på, at man er spændende nok. Hvem vil ikke gerne føle det?

Det er en kamp om, hvem der skal styre dine handlinger - dig eller knaphedseffekten?

Den største kollektive husmoderpsykose i mands minde

Limited edition-fænomenet er en kamp om, hvem der skal styre dine handlinger – dig eller knaphedseffekten?

I sportens verden er det et kendt værktøj at analysere videooptagelser af sine tidligere kampe for at lære af dem og blive bedre til næste konkurrence. På samme måde vil vi nu analysere nogle situationer, hvor limited edition-effekten har været på spil. Uden du har været bevidst om det.
I det ene ringhjørne har vi dig. I det andet limited edition-fænomenet. Lad os fløjte kampen i gang med en ren pointtavle:

0-0 mellem dig og limited edition-effekten.

Du skriver frem og tilbage med din flirt, lad os kalde ham Oscar. Pludselig sker der et skift, og der begynder at gå flere timer mellem hans svar. Din lyst, ivrighed og tiltrækkelse af Oscar stiger eksponentielt med antal timer, der går. Du holder dig i skindet og sender ikke en tretrinsraket af beskeder afsted til ham.

0-1 til dig. Når han ikke svarer, er hans opmærksomhed pludselig i en begrænset mængde. Måske er han til fodboldkamp og beskæftiget, men måske er det noget, den snedige karl helt bevidst bruger mod dig. Han ved, hvad knaphedseffekten er til for – og du skal ikke give ham lov til at bruge den imod dig.

Du ved ikke, hvilken uddannelse du skal søge og ender med at vælge medicin, fordi uddannelsen kun er tilgængelig for få. Desuden må det høje snit vidne om, at der er rift om pladserne.

1-1 til limited edition-effekten.
Din adfærd bliver påvirket, fordi det er attraktivt at have en studieplads på medicin, som er limited edition. Men lad ikke limited edition-effekten resultere i, at du skal skære i døde kroppe i seks år. Når du i virkeligheden hader blod og hellere vil bruge dit liv på at være pædagog.

Du følger et band på Facebook og overvejer at købe billetter til en af deres koncerter. Pludselig er alle deres koncerter udsolgt. Du skynder dig at skrive i alle tænkelige Facebook-grupper ‘Please, lad mig få lov at købe nogens billetter’. Du tænker som alle normale mennesker, at fordi koncerterne er udsolgte, må det være et mega populært band.

2-1 til limited edition-effekten. Her skal du gennemskue, at bandet selv kan skrue på, hvornår deres koncerter er udsolgt fx ved at vælge kun at spille ét koncertsted frem for tyve. Lad dig ikke påvirke til at tro, at et produkt er af høj kvalitet, blot fordi det er udsolgt eller på venteliste.

Mette Frederiksen ændrer barernes lukketider fra kl 02 til kl 22. Aldrig i dit liv har du haft en så stærk lyst til at sidde med en lunken øl på en bar efter klokken har passeret midnat.

2-2 til dig. Weekenden før påbuddet sad du faktisk på en bar kl. 02, nippede til en øl og ønskede, at du var hjemme og så film i stedet for. Men nu hvor bartimer er limited edition, bliver du påvirket til at tænke, at det er mere attraktivt at sidde på et tilrøget værtshus end i din seng. Det er knaphedseffekten.

Kære læser, hvis du skal tage ét råd med dig, så er det: Vær kritisk.

Kære læser, hvis du skal tage ét råd med dig, så er det: Vær kritisk. Det er okay at jagte produkter eller personer, men vi skal vide, hvorfor vi gør det. For ikke at ende som offer for limited edition-effekten. Når du alligevel får kriblende meget lyst til noget, fordi du ikke kan få det, så gør det dig ikke til psykotisk husmor. Det gør dig til menneske.

Hvilket bringer os til svaret, du har ventet hele teksten på: Lykkedes det den pressede matematiklærer at opdrive en Kähler-vase til sin kone?

Ja, jeg skaffede ham en.

Faktisk det eneste eksmeplar af jubilæumsvasen min far selv havde. Hypen var også kommet bag på Kählers direktør.

Den guldstribede vase bringer stadig stor glæde hos min matematiklærer og hans kone i dag. Lige indtil der bliver lanceret en ny limited edition vase.

Eller æggekoger.

Hvad tænker du?

  1. stine siger:

    mega fed tekst – jeg synes, det er er sjovt og godt skrevet, og en af de gange, man læser linje for linje, for at få det hele med og ikke bare skimme.. sejt 🙂

    1. Liv L. siger:

      Tusinde tak for de fine ord Stine! Gør mig meget glad, at du fandt teksten interessant. Kh Liv

  2. Frederikke H. siger:

    Super sjov tekst Liv – var med fra start til slut 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Psst!
Læs mere her