Nu hvor vi har jeres opmærksomhed…
SEIN har på det sidste fået en masse opmærksomhed på sociale medier, og interessen for projektet er vokset. Det giver os anledning til at fortælle, hvad SEIN faktisk er, og hvordan vi fungerer. Et fællesskab, der voksede fra at være tre teenagere, der følte sig alene, til en redaktion på 110 unge på tværs af landet.
“Jeg ville bare gerne være med. Jeg sad og kukkelurede ud ad vinduet med ni fyldte dagbøger, og en dag kom der en, der sagde, hun kunne genkende sig selv i dem. Det var ret fantastisk. Nu er SEIN et større fællesskab, hvor vi kan vise ting til hinanden og dele med hinanden og hjælpe hinanden.
Mille Holkenfeldt havde aktivistiske og politiske visioner for projektet. For hende var det vigtigt, at unge kunne samles om et fælles projekt, hvor de, som ikke havde nogen at identificere sig med, fik et sted at være og følte, at deres tanker (endelig) blev sagt højt. Og så var det Sara Mering, tidl. chefredaktør, der havde de store visioner om at samle hele landet og idéen om, at det skulle være i form af et webmagasin,“ siger Marie Mørk, medskaber af SEIN og freelanceskribent.
... en landsdækkende bevægelse af unge amatører, der lærer hinanden, at der er mange forskellige måder at være ung på (...)
Det er svært at bruge et ord som medie, uden at folk straks tror, vi alle er journalister på SEIN. Vi er nærmere en platform for unge historiefortællere, som deler tanker og følelser i form af tekster, podcasts, tegneserier m.m., og som nu er blevet en landsdækkende bevægelse af unge amatører, der lærer hinanden, at der er mange forskellige måder at være ung på, og at vi måske har flere ting til fælles, end vi tror.
Der er også et stort kunstnerisk element i det indhold, vi laver på SEIN. Nogle gange udgiver vi fotoserier, animationsvideoer og andet, mere eksperimenterende indhold. Vi synes, det er en stor del af at være ung at have mulighed for og mod til at eksperimentere og tage nogle chancer. Alt indhold behøver ikke at give mening for alle, og vi lærer en hel del om os selv og andre gennem vores kreative udfoldelser.
På den måde bygger vi ikke på nogen skabelon: Det behøver ikke være et essay eller et debatindlæg. Der skal bare være en indledning og en titel.
Vores redaktion er et trygt rum, hvor der er plads til at fejle (...)
Når vi er unge, og de fleste uden nogen uddannelse eller erfaringer fra arbejdsmarkedet, så er vores stærkeste værktøj at bruge hinanden. Vores redaktion er et trygt rum, hvor der er plads til at fejle, og hvor vi hjælper hinanden med at løfte indlæggene og projektet, så det bliver så godt som muligt. Det lærer vi alle helt vildt meget af, og vi er ofte ude at fortælle om, hvordan vi arbejder.
Nu skal SEIN lave radio
Vi har lavet events på Roskilde Festival, webserier i samarbejde med Det Danske Filminstitut, og nu får vi mulighed for at lave radio. LOUD ønsker at lave en radiokanal for unge, hvor de unge selv bliver inddraget i udviklingen af koncepterne og udførelsen af dem. Derfor synes vi, det er oplagt at lave et samarbejde. Det bliver et nyt trin i SEINs udvikling, og det giver os mulighed for at nå ud til endnu flere unge, som er dem, vi er der for.
Der kommer, som altid på SEIN, også til at være plads til at eksperimentere og lave det indhold, vi i redaktionen synes kunne være fedt. På den måde er det også et godt samarbejde, fordi vi ikke skal gå på kompromis med SEINs værdier og den måde, vi laver indhold på. LOUD er derved med til at give SEIN økonomisk støtte til foreningen OG skulderklap for vores arbejde.
Det bliver et nyt trin i SEINs udvikling, og det giver os mulighed for at nå ud til endnu flere unge, som er dem, vi er der for.
SEIN er en forening – ikke en forretning
Selvom vi er drevet af passion, er der nogle praktiske ting, som SKAL gøres, for at SEIN kan køre rundt. Derfor får større ansvarsroller i redaktionen en betaling som et supplement til en SU eller andet deltidsarbejde. Desuden støttes vores daglige arbejde af en professionel projektleder, som får en fuldtidsløn.
Der har fra starten været en anerkendelse af, at der var behov for en projektleder med større viden og erfaring til at hjælpe med alt det økonomiske og praktiske, der ligger i at være en forening og drive et medie. Dog er det vigtigt at pointere, at SEINs projektleder ikke har noget med indholdet på SEIN at gøre.
Det er som sådan ikke noget nyt, at vi søger til redaktionen og efterspørger andre unge til at blive en del af SEINs fællesskab. Det er en del af vores udvikling, at der altid er nogle nye unge til at fortælle nye historier, og det hjælper os med hele tiden at favne en bredere del af ungdommen. Men det er selvfølgelig helt nyt for os, at vi skal lave landsdækkende radio, og vi glæder os til at udvide redaktionen med et hold af seje, unge radioværter, som bliver en del af redaktionen og SEINs fællesskab.
Læs mere om grundlæggelsen af SEIN i indlægget “Fra chefredaktøren: Her er SEIN” af Sara Mering, september 2017.
Så fordi følingen er der, og unge “får deres stemme igennem”, så er det okay, at lade LOUD give dårlige lønninger for noget arbejde, der er på lige fod med andre programmer på kanalen (hvor de “voksne” altså får en væsentlig bedre løn).
Desuden går SEIN da totalt på kompromis med sine værdier, når Danmarks stærkeste ungdomsmedie lader en kommerciel radiokanal bruger dem som reklamesøjle således, at deres kanal lige bliver lidt smartere.
Det gør mig ærligt lidt ked af det, at du som chefredaktør tager så lidt kritik til dig.