Råd til at støtte kunst ramt af coronakrisen

11. juni 2020

Selvom Danmark efterhånden har genåbnet og smittetallet forhåbentligt har peaket, så kan man stadig blive ramt af en hård omgang Covid-19-tømmermænd ved tanken om de sidste måneders konsekvenser for kunstlivet. Derfor har Kristian samlet en række råd og tiltag, der kan hjælpe brugere af kunst med at støtte skaberne bag.

Animation af Yana Yun Lin

Begynd med nysgerrigheden

Hvis man har det privilegium, at corona-isolationen blot resulterede i overvejende kedsomhed, og ikke svær ensomhed eller Covid-19-sygdom og evt. angst relateret hertil, så starter denne guide med jer. Samt alle andre der pga. krisen muligvis har fået ikke-så-nye fritimer, som kan fyldes ud. Et første og vigtigt skridt mod at støtte den uafhængige kunst er at få gang i nysgerrigheden, forudsat at den ikke allerede lever i bedste velgående. Coronakrisens karantænescenarie har vist sig som en enestående mulighed til at opnå ny fordybelse i kunst og dens mange former, hvilket også gør det oplagt atbruge den mere indadvendte sommer til at benytte tiden til at afsøge nye grænser i sit personlige forbrug af kunst. Især når krisen havde tvunget mange kunstinstitutioner og -udøvere til gentænke deres eksisterende formater gennem nye eksperimenterende udfoldelser, og herved danner ramme om en ny måde at opleve og interagere med kunst. En del af disse har Tanya guidet til i et tidligere indlæg, men da coronakrisen også har fremprovokeret nye kunstneriske initiativer siden marts, så jeg har samlet flere af en nyere dato længere nede i indlægget her. Og her er det en rigtig god idé at gøre op med de genrer af bl.a. musik, kunst og film, som man i forvejen synes er fede. Et alsidigt forbrug af forskelligartede kunstformer kommer ikke blot en selv til gode, men også kunsten, der gerne skal fortsætte med kun at eksistere på dens egne præmisser – også efter 2020.

Pengepungen er en utrolig ligetil mulighed for at udvise støtte til acts, der ellers skulle have brugt sommeren på at spille koncerter rundt i landet.

Støt økonomisk hvis muligt

Efter man har stødt på en ny – eller genopdaget en velkendt – kunstner, musiker eller instruktør m.m. man gerne så opretholde sine udfoldelser på trods af krisens konsekvenser, kan man passende vælge at støtte økonomisk med en beskeden donation. Penge er et enestående middel den gængse kulturforbruger besidder, når det gælder om at støtte udøvende kunstnere, hvilket selvfølgelig kun kan se sig muligt, hvis man ikke selv også var blevet økonomisk ramt af krisen. Men med alt fra en tyver til 2000 kroner kan man gøre en forskel for udøvere i et erhverv, der ikke opnåede den største politiske opmærksomhed under genåbningsforhandlingerne. Dette kan eksempelvis indebære at købe et lækkert nummer, EP eller album på streamingplatformen Bandcamp eller andetsteds, hvorpå mange mindre (såvel som større) og uafhængige musikere udgiver værker, ofte i form af vinylplader, kassettebånd, merch og selvfølgelig filer. Pengepungen er en utrolig ligetil mulighed for at udvise støtte til acts, der ellers skulle have brugt sommeren på at spille koncerter rundt i landet. Hertil bidrager Bandcamp til at gøre det attraktivt at støtte platformens kunstnere gennem at sløjfe deres andel af musiksalget den første fredag i måneden, så en større andel af pengene fra salg ender hos kunstneren selv.

Forsøg at udsøge og støtte de mere smalle genrer inden for kunsten, som også under normaltilstand kæmper for at overleve.

Dette er ligeledes tilfældet for andre udøvende kunstnere, der i større stil nu tyr til at sælge værker og produktioner, hvilket kan tælle alt fra kunsttryk, plakater og bogudgivelser fra mindre forlag, hvor man kan opsøge sine foretrukne kunstnere og ramme deres DMs eller gennem anden kontakt købe direkte fra kilden selv – uden driftsomkostninger fra en tredjepart. Derudover kan det være en glimrende idé at tegne længerevarende medlemskaber hos kulturinstitutioner, eksempelvis årskort eller lignende til fremtidige teaterforestillinger, biografer, spillesteder, kunsthaller og -museer.
Og her kan ens donationer og køb sammenlignes med grøntsager: det er en fornuftig idé at prioritere dem, der er produceret lokalt og med omtanke, for at bidrage til en bæredygtig udvikling af ens lokalområde. De veletablerede og store kunsthaller, pladeselskaber, filmproducenter og Top 50-hitmagere skal nok klare sig. Forsøg at udsøge og støtte de mere smalle genrer inden for kunsten, som også under normaltilstand kæmper for at overleve.

Tag del i initiativer

Coronakrisen kan ikke blot være frisættende for forbrugerens egen fordybelse i kunsten, men selvfølgelig også for kunstnernes selv – derfor opstår der utroligt mange inspirerende initiativer, hvor formater skal gentænkes, og disse er virkelig værd at tage del i. For at nævne nogle få, så inkluderer disse tiltag bl.a Teater Republique, der udsender små film, døbt Coronamonologerne, der er skrevet af forfattere og fremført af skuespillere, der på intens og smuk vis skildrer savn og afmagt under Covid-19. Samt dukker forskellige former for livestreams frem, hvor blandt andre Brodie Sessions har sendt koncerter i lækre omgivelser med blandt andre First Hate, Iceage og Bisse. Derudover kan man for nysgerrighedens skyld dykke ned i Spotify-playlisten Musiksind, der er kureret af 30 danske musikere, hvorpå der anbefales udgivelser af ligeledes danske musikere. I samme boldgade finder man desuden musikkollektivet Juhu Records’ forårsmixtape, der donerer sin profit til Dansk Flygtningehjælp.

For ligesom mennesket selv, hviler kunsten på det sociale element i krisetider, for intet - især coronakrisen - overkommes alene.

Del

Endnu et fantastisk redskab man har i besiddelse som kulturforbruger er evnen til skabe opmærksomhed på kunst gennem diverse medieplatforme. Her kan man på simpel vis blot følge en masse kunstnere og institutioner på forskellige medier, og hermed holde sig opdateret på hvad der rører sig, om det er en nyudgivet film eller serie, nye udstillinger eller et bands nye single. Hertil skal der en minimal anstrengelse til for at dele ens nye opdagelser med sit netværk, om det så er at dele et screenshot af et fedt kunsttryk eller at sende en album-anbefaling til gruppechatten, så er det en enkel måde at sikre kunstens vej til et nyt publikum og til, at en større skare kan nyde og finde betydning i noget der muligvis ikke var fundet på egen hånd. For ligesom mennesket selv, hviler kunsten på det sociale element i krisetider, for intet – især coronakrisen – overkommes alene, men derimod i fællesskab, om så fællesskabet centrerer sig om en pdigtoplæsning eller freejazz-koncerter som moddemonstration til Rasmus Paludans.

Derfor kan den banale deling fra fan til anden bidrage til at sikre, at kunsten fortsat kan eksistere på dens egne vilkår, som også skal være tilfældet for tiden efter pandemien.

Hvad tænker du?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Psst!
Bliv medlem af SEIN