Tech-Tanker: Aflytter din telefon dig?

06. april 2022

Tech-Tanker er en undersøgende serie om nutidens mest innovative og intelligente tendens; teknologien. I vores digitaliserede verden er tech-giganterne hele tiden i vækst – på både godt og ondt. Denne serie graver i tech-aspekter, der bevidst eller underbevidst påvirker os i vores hverdag og hjælper os med at forstå de vigtigste teknologiske fænomener.

Visuelt af Kiana Marchi

Min kæreste siger, at jeg snorker om natten. En påstand, jeg urokkeligt har afvist – indtil han forleden viste mig de annoncer, han blev eksponeret for på hans Facebook: reklamer for ørepropper med tilhørende tekst a la “snoring girlfriend?”. Noget hans mobil på sengebordet må have opsnappet over natten. 

Du kender det helt sikkert selv. Du sludrer med en ven om noget tilfældigt, som så dukker op som en annonce på diverse apps de efterfølgende dage. Du er sikker på, du ikke selv har googlet, liket eller chattet om det pågældende emne. Sandsynligheden for, at du lige skulle få reklamer for dén type sukkerfrie soyamælk, I havde siddet og diskuteret, virker umådelig lille. Men dér er den, ude i siden af din Facebook startside. Andet afsnit af Tech-Tanker handler om din telefon, og hvor meget den lytter til dig.

Er det en tilfældighed? Ja. I hvert fald hvis man spørger stifter og CEO af Meta, Mark Zuckerberg, der utallige gange har måttet forsvare sin online-platform for beskyldningerne om, at tech-giganterne aflytter os for at skræddersy annoncer personligt til mig og dig. 

Men hvor tilfældigt er det egentlig? 

Hvis det alligevel er for langt ude, at dén specifikke soyadrik ved et rent tilfælde dukkede op i dine annoncer, så findes der en række andre teorier: 

Den første oplagte konspiratoriske årsag er, at Zuckerberg (og resten af industrien) lyver, og at de sociale medier faktisk aflytter os. I princippet har vi alle sammen givet f.eks. Meta lov til at benytte telefonens kamera, mikrofon, kontakter og lokation til messenger-opkald, livestreaming på Instagram osv. En tilladelse, der dog ikke giver lov til hemmeligt at aflytte os. Men muligheden er der – og hvorfor skulle de ikke tage den, hvis det betød, at de kunne tjene penge på det? 

En anden forklaring lyder, at Facebook i forvejen ved rigeligt på baggrund af vores online færden, og deres annoncer derfor ikke er tilfældige, men nøje udvalgt lige præcis til os. Dog kun på baggrund af de ting, vi har oplyst om os selv eller på baggrund af de hjemmesider, vi besøger, de ting, vi liker, kommenterer, følger osv. Facebook indsamler alt denne data, analyserer og fortolker på det og sælger dem som Big Data til virksomheder, der f.eks. vil annoncere til klienter som mig. Her kan de så trække viden om alt fra mit navn og alder, til hvem min omgangskreds er, mit politiske ståsted, mine interesser og hvilket musik, jeg lytter til. Og det har vi selv givet lov til, da vi oprettede vores profiler. 

Måske én af de to venner havde søgt på caféer i området, der tilbød en erstatning til komælk. Eller aftenen forinden havde søgt på laktosefri opskrifter til aftensmaden og klikket lidt rundt på forskellige plantebaserede produkter. Det er ikke til at vide; men sådan en færden kunne i princippet godt fremprovokere en reklame for soyamælk. Baseret på den data, annoncørerne har indsamlet, skræddersyr de reklamer til de enkelte målgrupper – her f.eks. veganere eller laktoseintolerante, som er dem, der nok typisk vil søge på ovenstående. 

Den sidste forklaring – som ikke nødvendigvis behøver at udelukke de andre – kommer fra Halfdan Timm, som ejer annoncefirmaet Obsidian og har stor kendskab til Meta og Googles annonceringsværktøjer. Han peger på, at den mest sandsynlige forklaring er, at vi glemmer, hvad vi har søgt på, og derfor tror, at vores mobiler aflytter os, selvom vi selv har fodret dem med den pågældende information. 

Men kan man stole på Tech-giganterne? 

Lige meget hvad årsagen er, kan hele spørgsmålet om aflytning eller ej være en sund øjenåbner for, hvor mange informationer vi egentlig giver tech-giganterne uden at tænke videre over det. 

Hvis du tror den mest logiske årsag er, at tech-giganterne aflytter vores mobiler, så er du langt fra alene. En undersøgelse, DR har lavet, viser, at hver tredje dansker mener selvsamme. Ligeledes har hver tredje dansker svaret “ved ikke” – altså er der stor tvivl om, hvad man skal mene. Man kan enten følge sin egen teori eller stole blindt på industriens talspersoner. 

Som nævnt i forrige afsnit af Tech-Tanker er problematikken ved sidstnævnte, at Tech-giganterne historisk set har et dårligt ry for bevidst at nedtone negative resultater, fordreje sandheden og i nogle tilfælde direkte lyve om deres online strategi. En strategi, som ofte kun ser dagens lys ved, at whistleblowers og tidligere ansatte lækker afslørende dokumenter. Og netop dette skete for nyligt. Det kom nemlig frem, at projektansatte i selskaber hyret af Apple og Google har aflyttet indhold fra danskeres telefoner og ‘smart’ højtalere, uden brugerne har vidst det. 

Her har de projektansatte gennemlyttet og transskriberet optagelser fra Apples ‘Siri’ og Googles ‘Assistants’, den stemmestyrede hjælp i de forskellige enheder. Der er blevet aflyttet alt fra skænderier til samlejer, der helt tydeligt ikke har henvendt sig mod f.eks. Siri. I og med at det er mennesker, der foretager denne aflytning, og ikke en computer, betyder det også, at disse personer har fået adgang til personfølsomme oplysninger såsom adresser og detaljer om brugerens privatliv. 

I Google og Apples privatlivsreglementer står der, at “optagelser, der indtales til de digitale assistenter, kan gemmes og bruges til at videreudvikle og forbedre teknologien”. Altså giver brugeren tilladelse til, at de bliver aflyttet – for der er ikke specificeret i reglementet, hvornår de lytter med. Senest er Amazons ‘Alexa’ også kommet med i statistikkerne. 

Fælles for alle de ovenstående virksomheder er, at de alle førhen har udtalt, at de ikke aflyttede deres brugere – noget, der viste sig ikke at være sandt. Spørgsmålet er så, hvor mange afsløringer der endnu ikke har set dagens lys. Jeg venter personligt på et læk om aflytning fra et moderselskab med M som forbogstav. 

Og indtil da vil jeg fortsat være skeptisk overfor påstanden om, at jeg snorker om natten… 

Du slukker Apples ‘Siri’ ved at følge instruktionerne her:

1) Åbn Indstillinger og vælg Siri og søgning.

2) Slå Tryk på Hjem for Siri fra.

3) Vælg Slå Siri fra.

4) Gå tilbage til Indstillinger og vælg Generelt.

5) Vælg Tastatur

6) Sluk for Slå diktering til.

7) Vælg Slå Diktering fra.

Herefter kan man vælge at slå mikrofonen helt fra på diverse apps som f.eks. Instagram og Facebook. 

Kilder

https://www.berlingske.dk/samfund/din-telefon-kan-blive-aflyttet

https://politiken.dk/viden/Tech/art7334954/Techgiganter-har-h%C3%B8rt-og-nedskrevet-indhold-fra-danskeres-telefoner-og-smarth%C3%B8jtalere

https://www.zetland.dk/historie/soNVkvYk-megJgWkb-9a017

Hvad tænker du?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Psst!
Læs mere her