Er ansigtsfiltre fremtidens skønhedsideal?

20. april 2022

I en verden med udsyn til mere plastikkirurgi, Metaverset og rejser til Mars er futurisme ikke langt fra virkeligheden. Ansigtsfiltre er et nyt trin på trappen. Et trin, der leder til fremtidens skønhedsidealer.

Hvad er AR filtre?

AR står for Augmented Reality; en forstærket virkelighed. AR er en teknologi, der kombinerer data fra den fysiske verden med virtuelle data. Man kan sige, at der bliver lagt et virtuelt lag af digitale objekter – lyd, video og grafiske elementer – ovenpå den eksisterende virkelighed. Et eksempel er de såkaldte “linser”, som Snapchat lancerede i 2015. Måske har du selv brugt hundeørene og den lange tunge tilbage midt i 10’erne?

Snapchats praler på deres hjemmeside med deres 2.5 millioner linser og deres 250 tusinde kreatører; personer, som du og jeg, der gratis kan oprette deres eget filter. Filtre, som alle brugere kan bruge. Linserne er inddelt i forskellige kategorier, hvor “Self-Expression” er en af de mest populære. Med beskrivelsen AR giver folk mulighed for at udtrykke sig selv – de bliver givet de værktøjer, de har brug for, til at dele deres unikke personlighed, præferencer og synspunkter”, lyder det da også som en innovativ og identitetsskabende opfindelse – men er linserne ligeså fejlfrie, som vores hud er, når vi bruger “Glam Baby”-filteret?  

Hvorfor er AR-filtre problematiske?

Filtre såsom hundefilteret eller “Hvilken Shrek-karakter ville jeg være?” byder på leg og kreativitet. Men det er ikke kun slikkende tunger og grønne troldeansigter, der er at finde på menuen. 

Det er især de “naturlige” filtre, der er problemet. Ikke dem med regnbuefarvet opkast, men dem, der giver en ensartet glød på huden og tilføjer øjenvipper. 

I forbindelse med en kropspositiv trend på TikTok har denne slags filtre fået kritik. Tag filteret light makeup af @sashaanddiana som eksempel. Med filteret får du serveret highlighter, lip tint og et foxy øje på nul komma fem. Men til gengæld gør filteret din kæbe smallere, din næse mindre og dine læber større. Det kan være svært at lægge mærke til, hvis man ikke kender til filteret på forhånd. Derfor skaber det en verden, hvor alle passer ind i de samme gamle skønhedsidealer. Imens er vi efterladt til at tænke: “Hvorfor er det ikke mig?”

Den plastikkirurgiske effekt fra filtrene har desuden et ry for at sætte eurocentriske ansigtstræk på en piedestal. Kan du huske den smallere kæbe og den mindre næse, vi snakkede om? Det er ingenting, når man sammenligner det med whitewashing filtre. Eller omvendt de filtre, der er på grænsen til kulturel appropriation.

SEIN har spurgt vores følgere på Instagram, om de har følt sig usikker på deres udseende grundet et AR-filter.
“Ja,” svarer halvdelen af de 94 respondenter.

“Det fik mig til at føle, at jeg kunne forbedres,” besvarer en følger spørgsmålet. En anden følger fortæller, at AR-filtre viser brugeren, hvad den offentlige mening til skønhed er. Trods hvert filter er unikt, viser de altså en ide om, hvordan man burde se ud.

AR-filtrene slår altså rødder i den voksende skov af skønhedsidealer. Det er intet nyt, at vi som samfund forventer og stræber efter æstetisk perfektion. Fra pudrede parykker og strategiske skønhedspletter til Kylie-læber og dumptrucks. Samtidig viser research, at flere og flere foretrækker deres filtrerede jeg. 

Anna Stevens med Dior Dior filter

Hvem har ansvaret?

Er det influencers, der skal nedbryde AR-trenden? Er det Mark Zuckerberg og hans tech-venner, der skal filtrere flere millioner filtre? Er det brugerne selv, der skal bedømme styrken af deres selvopfattelse?

Problematikken omkring AR-filtrene er særlig svær at kaste skyld over, da linserne ofte ikke er designet af Snapchats egne medarbejdere. I princippet kan alle sende en linse ind, som er blevet lavet i Snapchats “linse-studio”. Herefter skal Snapchat godkende dem. Men hvis der virkelig findes +2.5 millioner linser, kan man argumentere for, at det næsten er for stort et ansvar at ligge på én tech-gigant; De må let kunne overse “små” justeringer, som øjne, der tilter nedad, eller en næse, der er blevet smallere.   

Selvom tech-giganterne har ry for at sælge ud for profit og negligere deres forpligtigelse ved unges forvrængede blik på skønhedsidealer, bruger og producerer vi stadigvæk flittigt deres filtre og apps. Men klæder det brugerne og kreatørerne på til at se igennem den filtrerede sandhed og bære et ansvar?

Kilder

Short history of social media filters
https://filterious.com/short-history-of-social-media-filters/ 

The Brief History of Social Media AR Filters
https://www.indestry.com/blog/the-brief-history-of-social-media-ar-filters 

Using TikTok AR Effects for Brands
https://www.qreal.io/using-tiktok-ar-effects-for-brands 

light makeup filteret
https://www.tiktok.com/sticker/light-makeup-1574936?_d=secCgYIASAHKAESPgo8tnqR00WdFcjkpBfntlP0ih8n0nf8ODEDU5nUENPX1o5uGLmT6ICZRNp%2FSkhrcuAEb0J%2Fd1E%2BNCISyGZOGgA%3D&_r=1&checksum=c2c143845353e3daa16da99cb7321093dbddb0e485684d758c7760e4a592710a&sec_user_id=MS4wLjABAAAALrZ7TO8s3D-PUbnyHzGjTmowTOhKOzWCkvtFpfzrWywfWfI9pZ5CI3e0mOum2RJS&share_app_id=1233&share_link_id=1C7746BB-CBCB-44AD-9ACB-7F1397AD3F33&share_sticker_id=1574936&social_sharing=v1&source=h5_m&tt_from=more&u_code=49iigl326j897&user_id=97013208435052544&utm_campaign=client_share&utm_medium=ios&utm_source=more 

Eurocentriske ansigtstræk i filtre
https://www.nylon.com/beauty/instagrams-beauty-filters-perpetuate-the-industrys-ongoing-racism 

AR-linser
https://www.snapchat.com/l/da-dk/create

Lens Studio
https://lensstudio.snapchat.com/

Flere vil ligne deres filtrerede version
https://www.everydayhealth.com/wellness/united-states-of-stress/what-snapchat-dysmorphia-detailed-look-trend/

Hvad tænker du?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Psst!
Læs mere her